Tiesitkö sinä näistä hunajan terveydellisistä ominaisuuksista?

Hunaja sopii erinomaisesti juomiin, välipaloihin, jälkiruokiin, alkuruokiin ja pääruokiin — kaiken lisäksi se on myös erittäin terveellistä! Moni tiesi varmasti sen, että hunaja on terveellistä, tässä artikkelissa esittelemme sinulle kuitenkin muutamia ominaisuuksia, joita et luultavasti tiennyt.

Lue alta kaikki hunajan tuomat terveydelliset hyödyt ja niksit, joita voit kokeilla jo tänään!

1. Allergiat ja flunssat

Hunajalla on tulehduksia ehkäiseviä ominaisuuksia, jotka auttavat lievittämään flunssan ja allergisten reaktioiden oireita.

Yritä valita kaupasta luomuhunajaa, sillä on huomattavasti terveellisempi vaihtoehto.

Suojaa itsesi flunssalta ja nauti syksyisin sekä talvisin teetä hunajan kanssa.

Bowl of sweet honey and lemons on wooden table

2. Eroon yskästä ja kurkkukivusta

Hunaja on erinomainen lääke kurkkukipuun ja yskään.

Nauti kaksi ruokalusikallista luomuhunajaa, mikäli kurkkusi oireilee. Voit myös lisätä hunajaa kamomillateen sekaan, jolloin uni tulee helpommin. Hunaja muodostaa kurkkuusi suojaavan kerroksen, joka rauhoittaa ärtyneitä alueita, jotka aiheuttavat yskää.

3. Vahvistaa muistia

Hunaja sisältää suuria määriä antioksidantteja, jotka suojaavat vahingoittuneita soluja ja tehostavat aivojen toimintaa.

Yhdysvalloissa tehty tutkimus osoitti, että päivittäin hunajaa syövillä ihmisillä on keskimääräistä parempi muisti.

Kuinka tämä tapahtuu? Hunaja tehostaa kalsiumin imeytymistä — kalsium on olennainen osa terveiden aivojen toimintaa.

4. Ehkäisee hilseilyä

Hunajan antibakteerisia ominaisuuksia, jotka rauhoittavat ärtynyttä päänahkaa.

Ota hyöty irti ja sekoita hunajaa lämpimän veden kanssa. Hiero seosta päänahkaasi ja anna seoksen vaikuttaa noin 3 tunnin ajan, ennen kuin peset sen pois.

5. Puhdistaa haavat

Hunajan antibakteeriset ominaisuudet tekevät siitä luonnon adstringetin. Tämä haavan tyrehdyttämisessä ja samalla ehkäisee sen tulehtumista.

Hunajaa on jo vuosisatoja käytetty haavojen hoitoon. On kuitenkin hyvä muistaa, että se ei paranna vakavia haavoja tai palovammoja.

6. Auttaa nukkumaan sikeämmin

On selvää, miksi me pidämme sokerista: se nostaa insuliinin ja serotoniinin tuotantoa kehossa — hormoneita, jotka nostavat hyvän olon tunnetta.

honey pot

Kehomme muuttaa serotoniinin melatoniiniksi, joka auttaa nukkumaan sikeämmin. Hunajalla on myös muita vaikutuksia. Se sisältää tryptofaania — eli aminohappoa, joka parantaa unen laatua.

Haluatko hyvät yöunet? Nauti kupillinen hunajaa ja teetä ennen nukkumaanmenoa.

7. Keskipäivän stimulantti

Hunaja auttaa nukahtamaan, mutta se auttaa pysymään myös pirteänä.

Tämä saattaa kuulostaa vitsiltä, mutta se on totta. Hunaja sisältää suuria määriä hiilihydraatteja, jotka antavat lyhyellä aikavälillä energiaa.

Tunnetko itsesi väsyneeksi iltapäivällä? Kokeile juoda kupillinen teetä tai kahvia, johon on lisätty hunajaa. Nauti välipalaksi myös hedelmä ja takaamme, että huomaat eron!

8. Rauhoittaa ruoansulatusjärjestelmää

Hunaja rauhoittaa kehoasi niin ulko- kuin sisäpuoleltakin. Tutkimukset ovat osoittaneet, että hunaja tukee kehon ruoansulatusjärjestelmän toimintaa.

Miksi? Hunaja sisältää hyviä bakteereja (probiootteja), jotka auttavat ruoansulatusprosessissa.

9. Hyväksi ihollesi

Kyllä, hunaja auttaa ihoasi voimaan paremmin. Se puhdistaa, nesteyttää ja rentouttaa ihoasi. Se sisältää myös antioksidantteja, jotka hidastavat ihon vanhenemista.

10. Tukee kehoasi yleisesti

Hunaja sisältää suuria määriä hyviä bakteereja, kuten maitohappo- ja laktobakteereja. Molemmat tehostavat ja parantavat yleistä hyvinvointia.

Makeuta hunajasi pienellä määrällä hunajaa ja vatsasi saa täydellisen bakteeriannoksen.

Tiesitkö sinä, että hunaja on näin terveellistä?

Hunajan terveydellisiä ominaisuuksia ei kannata laiminlyödä — jaa tieto myös ystävillesi!

Kommentit

kommenttia