Moni ajattelee että kumarassa käveleminen voi olla normaali osa vanhuutta. Näin ei kuitenkaan ole – ainakin jos uskomme Ylen haastattelemaa Luustoliiton toiminnanjohtajaa Ansa Holmia.

Holmin mukaan ikääntyvien tulisi tarkkailla pituuttaan samaan tapaan kuin lasten pituutta tarkkaillaan. Jos pituudesta häviää useita senttejä, voi se kertoa osteoporoosista. Holmin mukaan peräti 60 – 80 prosentilla suomalaisista on geneettinen alttius osteoporoosiin, joten syytä mittaamiseen todella on.

 

Vaikka olisikin perinyt osteoporoosigeenit, niin syytä epätoivoon ei silti ole. Liikunnan lisäksi ravinnolla on tärkeä merkitys osteoporoosin torjunnassa. Ravinnosta on tärkeää saada etenkin seuraavia kolmea ravintoainetta:

 

 

1. Kalsium

Ihmiskehossa on noin kilon verran kalsiumia. Kalsium on luustolle tärkeä hivenaine jota saa mm. maitotuotteista, soijasta ja nokkosesta. Katso täältä nokkosherkkuja

 

 

2. Proteiini

Proteiini on tärkeä ainesosa niin lihaksiston kuin luustonkin terveyden kannalta. Proteiinia saa lihan, kalan ja kanan lisäksi mm. palkokasveista, juustosta, kananmunasta ja pähkinöistä. Tsekkaa täältä myös muita proteiinipitoisia herkkuja

 

 

3. D-vitamiini

D-vitamiinin riittävä saanti on elintärkeää luustolle. Pimeinä talvikuukausina D-vitamiinia kannattaa ottaa lisäravinteena, mutta syödä myös luonnollisessa muodossa. Erittäin D-vitamiinipitoisia herkkuja ovat mm. kananmunat ja lohi. Katso täältä lohiherkkuja!

 

 

terveysnappi

 

 

Lähde: Yle

Kommentit

kommenttia