Sokerinkulutus on kasvanut länsimaissa tasaista tahtia viimeiset vuosikymmenet. Etenkin snacksit ja muut valmisruoat sisältävät valtavat määrät piilosokeria.

Tässä viisi ruokaa joiden saantia kannattaa rajoittaa – tai välttää kokonaan.

 

 

1. Valmiit salaatinkastikkeet

Monet kaupan salaattikastikkeet ovat todellisia sokeripommeja – niissä on sokeria moninkertaisesti limsoihinkin nähden. Yhdessä pienessä lorauksessa ranskalaistyyppistä kastiketta voi olla seitsemän grammaa sokeria.

 

 

2. Valmiskastikkeet ja -keitot

Vaikka kastikkeet ovat yleensä varsin suolaisia, niin niissä on silti usein myös merkittävä määrä sokeria. Monissa valmiskastikkeissa on 6 – 12 grammaa sokeria per annos – siis yhtä paljon kuin pienessä palassa kakkua!

 

 

3. Jogurtit

Makeutetut jogurtit ovat todellisia sokeripommeja. Jogurtti kannattaa ostaa kevyesti sokeroituna versiona – esimerkiksi kreikkalais- tai turkkilaistyyppisenä. Makeutta voi itse lisätä vaikka hunajan muodossa.

 

 

4. Leipä

Varo etenkin valkoisia vehnäleipiä, joihin lisätään usein sokeria. Sokeri lisää leivän maistuvuutta ja parantaa leivän paahto-ominaisuuksia, mutta hampaille ja terveydelle se ei tee hyvää. Suosi täysjyväleipiä aina kun mahdollista. Muista myös aina käyttää hammaslankaa hampaiden hoidon yhteydessä – valkoinen leipä näet tarttuu helposti hammasväleihin.

 

 

5. Alkoholi

Yhdessä tuopillisessa siideriä voi olla jopa 20 grammaa sokeria – tätä ei moni tule miettineeksi terassilla virvoketta hörppiessään. Lonkerot ja siiderit ovat lisäksi usein happamia, minkä vuoksi ne vahingoittavat hammaskiillettä erityisen paljon. Olut ja viini sisältävät vähemmän sokeria, joten ne ovat hammasterveyden kannalta parempia vaihtoehtoja.

 

 

Katso myös:

Lisää ruokaan ja terveyteen liittyvää asiaa

 

 

Lähde: Independent

Kommentit

kommenttia