Nesteytys on helppoa – sen kuin juo vettä, eikö vain!

Periaatteessa toki näin, mutta on kuitenkin muutama nesteytysmoka johon kuka tahansa voi sortua. Katso lista alta, niin tiedät onko oma nesteytysrutiinisi kohdallaan!

Vältä nämä viisi yleistä nesteytysvirhettä ja voi paremmin:

Moka 1: Juot vettä kuntoilun aikana mutta et ennen sitä

Juomalla vettä jo puoli tuntia ennen kuntoilua voit ehkäistä kramppeja ja päänsärkyä. Aloita tankkaus siis jo ennen salille lähtemistä.

Moka 2: 8 lasillista vettä päivässä on sopiva määrä – ei yhtään enempää eikä vähempää

Kehon vedentarve vaihtelee yksilöittäin ja liikuntasuorituksittain. Kannattaa myös huomioida, että monissa ruoissa on paljon vettä, mm. omenoissa ja vesimelonissa.

Moka 3: Välttelet kahvia ja teetä

Kahvin ja teen suhteen vallitsee yleinen harhaluulo, että kyseisten juomien sisältämä kofeiini kuivattaa kehoa. On totta, että tee ja kahvi ovat lieviä diureetteja, eli ne vilkastuttavat virtsaneritystä. Diureettinen vaikutus jää kuitenkin selvästi pienemmäksi kuin kahvin ja teen nesteyttävä vaikutus. Kahvia ja teetä ei siis ole syytä välttää.

Moka 4: Juot liian harvoin

  • Tarvitset vettä myös muulloin kuin kuntoillessasi. Ota tavaksi siemailla vettä toimistolla ja kotonasi arkiaskareiden parissa. Jos juot vain janoosi, kehosi ehtii kärsiä jo nestevajauksesta, mikä voi pahimmillaan johtaa jopa munuaiskivien kehittymiseen.

Moka 5: Sekoitat janon ja nälän tunteet keskenään

  • Kun juot riittävästi ennen ruokailua ja sen aikana, syöt vähemmän! Tämä johtuu siitä, että keho ei aina erota näläntunnetta janontunteesta.

 

Lähde: Women’s Health

Kuva: cyclonebill

Katso myös:

Kommentit

kommenttia