Monet fitnesslehdet ja -sivustot kehottavat aina vain enemmän vettä. Varsin yleinen neuvo on, että vettä tulisi juoda jo ennen kuin janottaa, koska janon yllättäessä keho on jo ehtinyt kuivahtaa.

17 terveysalan eksperttiä päättivät kokoontua ja laatia uudet ohjeistukset veden juomiseen. Samalla he halusivat oikaista vedenjuontiin liittyviä vääriä tietoja, jotka voivat olla pahimmillaan tappavia. ”Tärkeä pointti uudessa ohjeistuksessamme on liikunnan aikaisen liiallisen vedenjuonnin vaarojen esiintuominen”, kertoo paneelia vetänyt tohtori Tamara Hew-Butler Medical Daily -sivustolle.

 

Hyponatremia vaanii etenkin aktiiviliikkujia

Ihmiskeho on suurimmaksi osaksi vettä. Kesäkuumalla ja urheillessa vettä haihtuu hengityksen, hien ja virtsan kautta. Tällöin onkin tärkeää tankata vettä jotta nestehukka ei yllätä. Liika on kuitenkin liikaa – tietyn rajan ylityttyä keho ei enää ehdi poistaa ylimääräistä nestettä virtsan ja hien kautta ulos. Tällöin kehon solujen suolatasapaino muuttuu, jolloin solut paisuvat ja saattavat tuhoutua. Kyseessä on tällöin hengenvaarallinen hyponatremia-tila, joka voi johtaa kuolemaan.

Orastavan hyponatremian tunnusmerkit ovat:

  • Pyörryttävä tunne
  • Turvotus
  • Oksettava olo
  • Päänsärky
  • Huonovointisuus

 

Mikä sitten avuksi? Asiantuntijapaneelin vastaus on yksinkertaistakin yksinkertaisempi: Luonnollisen janontunteen tulisi ohjata juomista. Jos siis janottaa, juo. Älä juo yhtään enempää kuin tekee mieli, vaikka jokin fitness-sivusto kuinka ohjeistaisi juomaan vettä niin että napa paukkuu.

 

 

Katso myös:

Lisää ruokaan ja terveyteen liittyviä juttuja

Hauskempi tapa juoda vettä

 

 

Lähde: MedicalDaily / Iltalehti

Kuva: Aleksey Toritsyn

Kommentit

kommenttia