Dieetit ja detox-kuurit eivät useinkaan toimi pitkän päälle, koska ne ovat sitä mitä lupaavat: Hetkellisiä kuureja. Kokeile niiden sijaan näitä pieniä elämäntapamuutoksia – laihdut taatusti.

 

 

1. Varmista että lautaseltasi löytyy aina kolme tärkeää elementtiä

= Neljäsosa proteiinia, neljäsosa täysjyvähiilihydraattia ja puolet kasviksia.

 

 

2. Valitse aina täysjyvää jos mahdollista

Elimistö käsittelee valkoista vehnäjauhoa kuin sokeria – ei siis ihme että valkoiset pullat ja sämpylät lihottavat. Valitse aina kun mahdollista täysjyvävaihtoehto.

 

 

3. Syö sipsit ja popcornit aina kulhosta, älä suoraan pussista

Aivosi eivät saa ”lopettamissignaalia” jos mussutat sipsejä suoraan pussista. Jos sen sijaan kaadat sipsit aina ensin kulhoon, pysyt helpommin kohtuudessa.

 

 

4. Paista proteiinia (lihaa tai esim. papuja) päivällistä varten aina hieman enemmän kuin tarvitset

Voit heittää kanansuikaleet tai tofut seuraavan päivän lounassalaattiin. Näin säästät rahaa kun voit ostaa kerralla isomman erän – ja tulet syöneeksi terveellisen lounassalaatin seuraavana päivänä.

 

 

5. Keskity syömiseen silloin kun syöt

Erään tutkimuksen mukaan ihmiset syövät enemmän silloin kun he ”multitaskaavat” eli tekevät muutakin syödessään. Jätä siis puhelin rauhaan syödessäsi – syöt vähemmän ja terveellisemmin.

 

 

6. Syö proteiinia aamiaiseksi

Kananmuna ja kasvikset ovat parempi vaihtoehto aamiaiseksi kuin suklaamurot. Proteiini pitää nälän loitolla pidempään, minkä ansiosta jaksat lounaaseen asti. Näin ehkäiset myös sortumista herkutteluun ennen lounasaikaa.

Katso täältä terveellisiä aamiaisvaihtoehtoja.

 

 

7. Höyrytä paistamisen sijaan

Höyryttäminen on erinomainen tapa lämmittää ruokaa: Kasvikset säilyttävät näin parhaiten ravinteikkuutensa ja ruokien kaloripitoisuus ei kasva – toisin kuin rasvassa paistettaessa.

 

 

8. Käytä mausteita suolan sijaan

Chili, kurkuma ja pippuri maustavat ruoan siinä missä suolakin, mutta ne eivät tee ruoasta yhtään epäterveellisempää. Ne saavat myös hien otsalle ja nopeuttavat aineenvaihduntaa, minkä ansiosta kroppasi polttaa enemmän kaloreita. Toisin kuin suolaa, tulisia mausteita pidetään nykytiedon valossa myös erittäin terveellisinä. Katso täältä chiliherkkuja.

 

 

Katso myös:

Lisää ruokaan ja terveyteen liittyviä juttuja

 

 

Lähde: BuzzFeed

Kommentit

kommenttia