Tutkimustiedon valossa näyttää siltä, että Alzheimerin tautia voi torjua tehokkaasti ruokavalion avulla.

Kannattaa siis huomioida mitä suuhunsa laittaa – etenkin jos suvussa on alttiutta Alzheimerin taudille.

Kyseessä on ns. MIND-dieetti, joka perustuu hyvin pitkälti välimerelliselle ruokavaliolle. Rushin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan tarkasti MIND-dieettiä noudattavien koehenkilöiden Alzheimer-riski laski jopa 53 %. Myös dieetin vähemmän tarkka seuraaminen alensi Alzherimeriin sairastumisen riskiä 35 prosentilla.

MIND-dieetti oli tutkimusten valossa melko tarkalleen yhtä tehokas Alzheimerin taudin torjunnassa kuin välimerellinen dieetti, mutta tutkijat suosittelevat silti noudattamaan nimenomaan MIND-dieettiä. Tämä johtuu siitä, että MIND-dieettiä on tutkijoiden mukaan helpompi noudattaa.

MIND-dieetti käytännössä:

Miltä sitten näyttää tyypillinen MIND-dieettiläisen päivä ruokailujen osalta?

Esimerkiksi tällaiselta:

3 annosta täysjyvätuotteita
Salaattiannos ja kasviksia
Lasillinen viiniä
Pähkinöitä välipalaksi
Mustikoita tai mansikoita
Kanaa tai kalaa
Papuja (joka toinen päivä)

Näitä ruokia EI tulisi syödä:

Voi
Juusto
Punainen liha
Leivonnaiset
Makeiset
Uppopaistetut ruoat
Prosessoidut ruoat

Mitä luulet, pystyisitkö sinä noudattamaan MIND-ruokavaliota?


Katso myös:
Lisää ruokaan ja terveyteen liittyviä juttuja
Välimerellisiä herkkuja

Lähde: Ilta-Sanomat / Huffington Post

Kommentit

kommenttia