Korvaa urheilujuoma hampurilaisella!

Tutkimus kertoo, että ei ole väliä juoko urheilusuorituksen jälkeen urheilujuomaa vai syökö hampurilaista – molemmat palauttavat voimat samaan tapaan.

Montanan yliopistossa suoritetussa tutkimuksessa vertailtiin urheilusuorituksesta palautuvien koehenkilöiden lihaksiston glykogeenipitoisuuksia. Tutkimuksen yksitoista miespuolista koehenkilöä suorittivat useaan otteeseen 90 minuutin kovatasoisen pyöräilyharjoituksen, minkä jälkeen he tankkasivat ja lepäsivät neljä tuntia. Tämän jälkeen heidän glykogeenitasonsa mitattiin. Harjoituksen jälkeisessä tankkausvaiheessa koehenkilöille arvottiin mitä he syövät: Energiajuomia ja proteiinipatukoita vai hampurilaisia ja ranskanperunoita.

Avainsana: kohtuus

Tutkimustulosten tärkein viesti urheilijoille on se, että keho pystyy hyvin joustavasti muuttamaan ravinteet käyttökelpoiseen muotoon – olivat ne sitten urheilujuoman tai hampurilaisen muodossa.

Tutkijat kuitenkin painottavat, että kohtuus on tärkeintä. Pieni hampurilainen treenin jälkeen on ok, mutta ahmimalla suorituksen päälle kokonaisen XXL-aterian saa taatusti kaikki kuluttamansa kalorit takaisin – ja kaupan päälle melkoisen ähkyn.


Summa summarum:
Vihdoinkin on siis jotain minkä vuoksi urheilla!


Katso myös:
Hampurilaisherkkuja
Lisää ruokaan ja terveyteen liittyviä juttuja

Lähde: HS / ScienceDaily

Kommentit

kommenttia