Onko olo väsynyt ja tukkoinen? Turvottaako? Eikö paino meinaa pudota?

Aineenvaihduntasi saattaa käydä liian hitailla kierroksilla, ja se voi johtua ruokailutottumuksistasi tai muista arkisista tottumuksistasi. Tarkista siis nämä asiat ja palauta kehosi normaaliraiteille.

1. Juotko riittävästi vettä?

Keho tarvitsee paljon vettä toimiakseen kunnolla. Juo siis jo ennen kuin janottaa. Suosi kylmää vettä – keho joutuu tekemään enemmän työtä muuttaakseen kylmän veden lämpimäksi, ja samalla kaloreita palaa.

2. Kärsitkö D-vitamiinin puutteesta?

Etenkin syksyllä ja talvella D-vitamiinin saanti on syytä varmistaa D-vitamiinilisien avulla.

3. Liikutko vain aerobisesti?

Kevyt hölkkääminen ja pyöräily on hyvää ja kuntoa ylläpitävää liikuntaa, mutta myös kunnon voimatreenit tekevät hyvää. Anaerobiset lihasharjoitukset kasvattavat lihasmassaa, joka kuluttaa levossakin paljon kaloreita, mikä puolestaan vilkastuttaa aineenvaihduntaa kuin itsestään.

4. Nukutko liian vähän?

Jos yöunesi jäävät keskimäärin alle seitsemän tunnin mittaisiksi, niin hormonitoimintasi voi häiriintyä, mikä aiheuttaa myös aineenvaihdunnallesi ongelmia.

5. Oletko lopettanut hiljattain kahvinjuonnin?

Kahvi ei tutkimustulosten mukaan ole lainkaan haitallista kohtuudella nautittuna. Kahvin kofeiini itseasiassa vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja vauhdittaa kalorien palamista.

6. Stressaatko jatkuvasti?

Pura stressiä esimerkiksi liikkumalla enemmän. Pitkäkestoinen stressi nostaa kehoon kortisolimääriä, mikä aiheuttaa mm. painonnousua ja voi pahimmillaan johtaa vakaviin sairauksiin.

 

Katso myös:

 

Lähde: MeNaiset

Kommentit

kommenttia