Oluttölkkien ja -pullojen hinnoittelussa on havaittavissa erikoinen ilmiö: Pienet 0,33 l tölkit ovat yksittäin ostettuina litrahinnaltaan edullisempia kuin isot tölkit. Yleensähän litra- ja kilohinta ovat sitä alhaisempia mitä enemmän tuotetta – esim. muroja tai pesuainetta – ostaa. Tämä ilmiö ei päde olueen, jonka litrahinta voi olla isossa tölkissä jopa yli kaksinkertainen pieneen tölkkiin verrattuna.

 

Mistä ilmiö johtuu?

Syy on kaksijakoinen: 0,33 litran pikkutölkki on volyymituote, jota myydään eniten. Suuren myyntimäärän ansiosta pienten oluttölkkien tuotantokustannukset ovat tölkkikohtaisesti pienet, jolloin panimoilla on varaa myydä niitä suhteellisen edullisesti.

Lisäksi alkoholilainsäädäntö määrää Suomessa, että alkoholijuomista ei saa antaa paljousalennusta. Tästä syystä asiakas voi repiä monipakkauksen auki ja ottaa sieltä halutessaan vaikka vain yhden edullisen tölkin.

 

Lähde: Ruokala.net

Kuva: cyclonebill

Kommentit

kommenttia