Oikeanlainen ravinto ja kuntoilu pitävät kropan kunnossa.

Ei kuitenkaan ole mitään yksittäistä ruokaa, joka tekisi kehollesi ihmeitä – tärkeintä on ruokavalion monipuolisuus. Tässä seitsemän ruokaa jotka ainakin kannattaa mahduttaa ruokavalioosi, jos haluat pysyä kunnossa.

1. Marjat

Suomen metsät ovat täynnä värikkäitä superfoodeja: Mustikoita ja puolukoita. Kotimaiset marjat ovat täynnä antioksidantteja, C-vitamiinia ja kuitua, jotka pitävät kroppasi kunnossa. Ripottele kaurapuuron päälle tai valmista smoothie!

2. Sitrushedelmät

Jälleen erinomainen C-vitamiinin lähde. Syö aamiaiseksi greippiä ja ota evääksi appelsiini. Purista lounassalaattisi päälle limetin mehua. Leikkaa vesikannuun sitruunaviipale. Näin saat lähes huomaamattasi ison annoksen C-vitamiinia, makua ja paljon tärkeitä hivenaineita. Katso täältä appelsiininiksejä ja -herkkuja.

3. Kasvikset

Kasvisten kirjo on ällistyttävä. Kasviksista saat elimistöllesi elintärkeitä kuituja ja hivenaineita. Esimerkiksi kaliumpitoisuudestaan suitsutettu banaani häviää monille kasviksille. Esimerkiksi parsakaali on erinomainen kaliumin lähde – katso täältä parsakaaliherkkuja.

4. Täysjyvätuotteet

Mitä hiilihydraattia ikinä syötkään – riisiä, kauraa, tattaria, vehnää – niin varmista että sitä ei ole kuorittu, eli että kyse on täysjyvätuotteesta. Parhaaseen tulokseen pääset kun sekoitat kahta tai useampaa täysjyvätuotetta: Esimerkiksi täysjyväriisi ja täysjyvävehnä ovat suosittu yhdistelmä monissa maissa.

5. Lohi

Lohi on yksi terveellisimmistä – ja monen mielestä maukkaimmista – kalalajeista. Lohen omega-3-rasvahapot edistävät sydämen ja verisuonten terveyttä. Lohesta saat helposti hyvän pääruoan: Kokeile paistaa lohi uunissa pelkällä sitruunalla maustettuna. Katso täältä lisää lohi-inspiraatiota.

6. Pähkinät ja siemenet

Luontoäiti on paketoinut paljon terveyttä edistäviä aineksia pieniin tehopakkauksiin – nimittäin pähkinöihin ja siemeniin. Saksanpähkinät, cashewpähkinät, maapähkinät… nämä ovat tuttuja terveysherkkuja, mutta tiesitkö että pellavansiemenet ovat todellista aivoruokaa? Niissä on nimittäin aivojen terveyden kannalta kriittisiä omega-3-rasvahappoja!

7. Oliiviöljy

Oliiviöljy on yksi terveellisimmistä rasvoista mitä maa päällään kantaa. Lorauta oliiviöljyä salaatteihin ja käytä sitä vaikka leipädippinä. Varmista että ostat ”Extra virgin” -kylmäpuristettua öljyä. Oliiviöljyä ei kannata käyttää paistamiseen kuumissa lämpötiloissa, koska sen molekyylit hajoavat – paistamiseen rypsiöljy on parempi vaihtoehto. Katso täältä muita käyttöideoita oliiviöljylle.


Katso myös:
Lisää ruokaan ja terveyteen liittyviä juttuja
Lähde: FitnessGurls

Kommentit

kommenttia