Tässä seitsemän hyvää proteiininlähdettä.

Laihduttajan kannattaa olla tarkkana proteiininlähteistään: Tietyt lähteet auttavan painonhallinnassa, toiset eivät. Pidä nämä mielessä!

1. Mantelit

Mantelit ovat laihduttajan välipalavalinta numero 1. Niistä saat paljon nälkää ehkäisevää kuitua ja terveellisiä rasvahappoja. Pieni kourallinen riittää lykkäämään näläntunnetta – älä siis ahmi manteleitakaan ylen määrin. Katso myös manteliherkkuja.

2. Kurpitsansiemenet

Ripottele näitä superfood-siemeniä aamujogurttisi tai -puurosi päälle. Kuten pähkinöissä, kurpitsansiemenissä on paljon terveellistä kuitua ja hyviä rasvahappoja. Katso täältä muita vinkkejä kurpitsansiementen käyttöön.

3. Kananmunat

Kananmunat ovat yksi parhaista, monikäyttöisimmistä ja edullisimmista proteiininlähteistä. Katso täältä vaikkapa omeletti– ja uppomunaohjeita.

4. Kreikkalainen jogurtti

Sokeroimattomat, kreikkalais- ja turkkilaistyyppiset jogurtit ovat hyvä proteiininlähde laihduttajille. Ne pitävät verensokerin pitkään tasaisena. Lisää joukkoon hieman marjoja ja pähkinöitä, niin sinulla on edessäsi täydellinen aamupala.

5. Naudanliha (luomu)

Punaisellakin lihalla on paikkansa laihduttajan ruokavaliossa. Tärkeintä on että liha on prosessoimatonta ja luomua. Naudanliha on hyvä proteiinin ja raudan lähde. Katso täältä lihareseptejä.

6. Lohi

Lohi ja muut rasvapitoiset kalat ovat hyviä proteiininlähteitä. Esimerkiksi lohesta saat myös elimistöllesi tärkeitä omega-3-rasvahappoja. Katso täältä lohiherkkuja.

7. Linssit

Linsseistä saat paitsi proteiinia, myös rutkasti kuitua. Kokeile vaikka jotakin näistä linssikeitoista.


Katso myös:
Lisää ruokaan ja painonhallintaan liittyviä vinkkejä
Lähde: Body and Soul

Kommentit

kommenttia