Onko tapanasi palkita itsesi vähemmän terveellisillä herkuilla urheilusuorituksen päätteeksi? Tällainen tapa on varsin yleinen, mutta se ei kannata.

 

1. Kalorien arviointivirheet

  • Ihmisillä on tapana yliarvioida urheilusuorituksen aikana kuluttamiensa kalorien määrää ja aliarvioida syömiensä kalorien määrää. Tämä johtuu usein siihen, että yhdellä sokerimunkilla saatetaan ”nollata” hetki sitten ulkoillen karistetut kalorit.

 

2. Insuliini

  • Ruoan laadulla on myös väliä – kaikki kalorit eivät siis ole samanarvoisia terveyden ja lihomisen tai laihtumisen kannalta. Rasva- ja sokeripitoiset herkut saavat kehon erittämään normaalia enemmän insuliinia, mikä voi aiheuttaa energian kertymisen rasvasoluina vyötärölle.

 

3. Tulehdustilat

  • Roskaruoka voi myös aiheuttaa kehoon tulehdustiloja, jotka kestävät pitkään ruoan syömisen jälkeen. Nämä tulehdustilat hidastavat kehon palautumista urheilusuorituksesta.

 

 

Katso myös: Lisää painonhallintaan ja terveyteen liittyviä juttuja

Lähde: Iltalehti

Kuva: lucianvenutian

Kommentit

kommenttia