Antioksidantit ovat aineita, jotka ylläpitävät terveyttä monin tavoin…

mm. tuhoamalla syöpää aiheuttavia vapaita radikaaleja kehossa. Antioksidanttimääriä voidaan mitata ns. ORAC-luvulla. Näistä viidestä ruoasta saat aimo annoksen antioksidantteja päivääsi!

1. Artisokka – 7 900 ORAC

Yhdessä artisokassa on vain n. 60 kaloria, mutta sitäkin enemmän antioksidantteja. Katso täältä herkullisia artisokkareseptejä.

2. Viikunat – n. 1300 ORAC / kpl

Ota tavaksi syödä silloin tällöin kourallinen kuivattuja viikunoita. Näin tyydytät makeanhimosi ja saat verenkiertoosi valtavan määrän terveellisiä antioksidantteja moneksi tunniksi. Katso myös: viikunaherkkuja.

3. Pavut – n. 7500 ORAC / 1 dl

Pavut ovat erinomainen proteiinin ja antioksidantin lähde. Katso papureseptejä täältä.

4. Tumma suklaa – 5 900 ORAC / 30 g

Tummassa suklaassa on paljon terveellisiä flavonoideja, jotka ylläpitävät mm. sydämesi terveyttä. Katso tummasuklaa-herkkuja.

5. Mustikat – n. 9 500 ORAC / 1 dl

Mustikat ovat metsiemme superfood. Ei muuta kuin poimimaan! Katso myös: mustikkareseptejä.

 

Katso myös:4

Lisää ruokaan ja terveyteen liittyviä juttuja

 

Lähde: Women’s Health

Kommentit

kommenttia