Suomalaisten ylivoimainen suosikkiolut on pitkään ollut – ja on edelleen – miedosti humaloitu, vaalea lager. Jopa 90 – 95 % kaikesta Suomessa kulutetusta oluesta on edelleen vaaleaa lageria, arvioi Olutliiton puheenjohtaja Heikki Kähkönen.

Kähkönen kuitenkin toteaa, että suomalainen olutkulttuuri on monipuolistunut huomattavasti viimevuosina. Kolmen ison panimon rinnalle on syntynyt lähes 40 pienpanimoa, joiden valikoimissa on jopa satoja erilaisia oluita vuosittain. Lisäksi perinteinen ja maailmallakin ainutlaatuinen sahti pitää edelleen pintansa.

Kähkönen toteaa, että oluesta on tullut eräänlainen seurustelujuoma jopa fine dining -ravintoloiden viinien rinnalle. Pienpanimo-oluita ostetaan myös periaatteellisista syistä, samaten kuin muitakin lähituotettuja elintarvikkeita nykyään.

Kehityksestä huolimatta kritisoitavaakin löytyy. Kähkönen kritisoi Suomen korkeaa alkoholiveroa sekä alkoholilakia, joka kieltää ruokakauppoja myymästä 4,7 % vahvempia juomia. Kähkösen mukaan alle 7 %-vahvuiset oluet tulisi vapauttaa ruokakauppoihin myytäviksi.

 

Onko sinun olutmakusi muuttunut vuosien varrella? Mitä olet mieltä Suomen alkoholipolitiikasta? Kommentoi!

 

Lähde: Makuja

Kuva: cyclonebill

Kommentit

kommenttia