Luulitko että lähimarkettisi tarjoilee sinulle herkkuja ilman minkäänlaisia psykologisia temppuja?

Olet erittäin väärässä. Sinua on huijattu!

Näin marketit manipuloivat ostoksiasi:

1. Maito on aina mahdollisimman kaukana sisääntulosta

Maitotuotteet ovat lähes aina kaupan perimmäisessä kulmassa. Miksi näin on? Siksi että maidon ostaminen yhdistää useimpia kauppaan astuvia asiakkaita. Näin asiakkaat joutuvat kävelemään mahdollisimman pitkän matkan kaupan sisällä – ja altistumaan samalla muillekin houkutuksille.

2. Patukat kassalla, murot oikeilla paikoillaan

Patukat ja muut pikkuherkut sijaitsevat kassalla tai sen läheisyydessä. Syy on ilmeinen: Kun muut ”vakavammat” ostokset on tehty, on helppo sortua heräteostoksiin kassalla asioidessa. Murojen ja muiden tuotteiden sijoitteluun kiinnitetään myös yhtä paljon huomiota: Värikkäät lastenmurot on sijoitettu hyllyillä alas, lasten silmien korkeudelle. Terveellisemmät ja hieman tylsemmän näköiset aikuisten murot ovat ylempänä.

3. Lattialaatoilla on salainen tarkoitus

Ruokamarkettien omistajat haluavat tehdä olosi mahdollisimman rentoutuneeksi. Mitä enemmän vietät rauhallista aikaa kaupassa, sitä enemmän altistut houkutuksille joiden vuoksi et alunperin kauppaan tullut. Tästä syystä useimmissa kaupoissa ei ole kelloja muistuttamassa ajan kulumisesta. Lattialaatat on usein myös suunniteltu niin, että ostoskärryn pyörät aiheuttavat pientä kolinaa saumojen yli vyöryessään. Kolinaääntä vähentääkseen asiakas hiljentää tahtiaan alitajuisesti.

Lähde: MSN

 

Kommentit

kommenttia