Joka viides suomalainen kärsii jossain elämänsä vaiheessa närästysoireista – ongelma on siis varsin yleinen. Tässä kuusi tapaa ehkäistä sitä:

 

 

1. Jätä syntisimmät paheet

Alkoholi, rasvaiset ruoat ja tupakka ovat yleisimmät närästyksenaiheuttajat. Lopeta tai ainakin vähennä näiden kuluttamista.

 

 

2. Vaihda tummempaan kahviin

Vaaleapaahtoiset kahvit ovat happamampia kuin tummapaahtoiset. Tästä syystä tummapaahtoiset kahvit sopivat paremmin närästysherkälle vatsalle.

 

 

3. Kahvi ja appelsiinimehu eivät sovi yhteen

Aamiaispöydistä tuttu yhdistelmä eli kahvi ja appelsiinimehu eivät ole suositeltava yhdistelmä. Molemmat juomat voivat pahentaa närästysoireita, joten yhdessä nautittuina ne voivat olla erityisen haitallisia.

 

 

4. Syö vähemmän mutta useammin

Täysinäinen maha saa happamat vatsahapot puristumaan ruokatorveen ja aiheuttaa  närästystä. Syö siis pienempiä annoksia mutta useammin.

 

 

5. Löysennä vyötä ja avaa housunnappi

Vyötäröä kiristävät vaatteet kuten vyöt ja housunnapit voivat aiheuttaa närästystä samasta syystä kuin vyöt ja kireälle napitetut housunnapit: Alavatsaan kohdistuva paine nostaa vatsahappoja kohti ruokatorvea. Löysää siis vyötä ja avaa housunnappi.

 

 

6. Älä syö ennen nukkumaanmenoa

Jätä päivän viimeisen ruokailun ja nukkumaanmenon väliin 2 – 3 tuntia, jotta liian täysi maha ei aiheuta närästystä yöllä.

 

 

terveysnappi

 

 

Lähde: HS

Kommentit

kommenttia