Kahvilla on todettu viimeaikoina paljon positiivisia terveysvaikutuksia.

Se näyttää ehkäisevän mm. Alzheimerin tautia, Parkinsonin tautia ja kakkostyypin diabetesta.

Nyt on selvinnyt, että kahvi päihittää terveellisyydessään myös useimmat kasvikset – ainakin jos terveellisyyttä mitataan antioksidanttipitoisuudella. Kahvia tutkineen ranskalaisen tutkimusjohtajan Astrid Nehligin mukaan parista kupillisesta kahvia saa peräti 80 % päivän antioksidanttitarpeesta. Vastaavia polyfenoli-antioksidantteja saa yleisimmistä kasviksista vain 10 % päivän tarpeesta. Antioksidantit mm. puolustavat elimistöä tauteja vastaan ja ehkäisevät solujen ennenaikaista vanhenemista.

Tarkoittaako tämä että kasvikset voi jättää pois ja korvata ne kahvilla? Ei suinkaan. Kasviksista saat paljon tärkeitä hivenaineita, vitamiineja ja kuituja joita kahvissa ei ole lainkaan.

 

Katso myös:

Lisää kahvi-inspiraatiota

Lisää ruokaan ja terveyteen liittyviä juttuja

Lähde: Iltalehti

Kommentit

kommenttia