Vaivaako jatkuva väsymys, voimattomuus ja toistuvat suonenvedot? Kyse voi olla magnesiuminpuutteesta.

D-vitamiinin ohella magnesium on yksi hivenaineista joita suomalaiset saavat keskimäärin liian vähän. Riittävän magnesiuminsaannin turvaat helpoiten suosimalla tiettyjä aineksia ruokavaliossasi. Tiettyjä ainesosia on myös syytä välttää, koska ne estävät magnesiumin imeytymistä.

Tässä muutamia ruokia ja juomia joita kannattaa suosia tai välttää magnesiuminsaannin maksimoimiseksi. Klikkaa kutakin ruoan nimeä niin näet suomalaisten ruokablogistien ideoita kyseisen ruoan hyödyntämiseksi ruoanlaitossa!

 

Suosi näitä:

  1. pinaatti, lehtikaali
  2. Pähkinät: cashewpähkinät, parapähkinät, maapähkinät
  3. Siemenet: auringonkukansiemenet, kurpitsansiemenet, seesaminsiemenet
  4. Kalat: makrilli, tonnikala, lohi
  5. Pavut ja linssit

 

Syö ja juo näitä vain kohtuudella:

  1. limsat
  2. kofeiinipitoiset juomat (mm. kahvi)
  3. alkoholi
  4. sokeri

 

 

Katso myös: Lisää ruokaan ja terveyteen liittyviä juttuja

Lähde: Healthaliciousness / Iltalehti

Kommentit

kommenttia