Moni suomalainen korvaa töiden jälkeen päiväunet parilla kupillisella kahvia.

Ilta-Sanomien haastattelema uniasiantuntija kuitenkin kyseenalaistaa tämän tavan.

Uniterapeutti Susan Pihl kertoo Ilta-Sanomille, että kahvin kittaaminen pannukaupalla ei kannata. Siitä voi seurata jotain minkä moni kahvikissa on omakohtaisestikin huomannut: mitä enemmän kahvia juo, sitä enemmän se väsyttää.

Pihlin mukaan väsyttävä vaikutus ei kuitenkaan rajoitu tähän, vaan elimistön vireystaso laskee pidemmäksikin ajaksi jos kahvia kittaa kupillisen kupillisen perään: kofeiini nostaa stressihormonitasoa, joka ei palaa enää normaaliksi kofeiinipiikin jälkeen. Tämä voi johtaa siihen ettei koko loppupäivänä jaksakaan enää tehdä juuri mitään.

Kahvi on ”lainanottoa”, vesi parempi valinta

Mitä Pihl sitten suosittelee jos kahvi olisi jätettävä vähemmälle? Vettä. Pihlin mukaan vettä tulisi juoda reilusti ja nopeat hiilihydraatit tulisi jättää pois. Nopeiden hiilareiden vaikutus on samankaltainen kuin runsaan kahvinjuonnin, mutta eri syistä: Nopeat hiilihydraatit nostavat verensokerin nopeasti ylös, mutta tuovat sen myös yhtä nopeasti alas – tuloksena ”sokerikooma”.

Pihl puhuu myös iltapäivätorkkujen puolesta, jotka ovat hänen mielestään ennemminkin biologinen pakko kuin vain yksi piristäytymiskeinoista: ”Se kuuluu biologiseen rytmiin. Sisäinen lämpötila putoaa väistämättömästi ja aivot väsähtävät.”

 

terveysnappi

 

Lähde: IS

Kommentit

kommenttia