Tykkäätkö maistella ilmaisia maistiaisia kaupassa? Ei ehkä kannattaisi – ei ainakaan siinä tapauksessa jos haluat välttää impulssiostoksia ja säästää rahaa.

Kun otat kaupan tuote-esittelypöydältä ilmaisen maistiaisen, aivoissasi aktivoituu niinsanottu vastavuoroisuusmekanismi. Tämä psykologinen mekanismi on alitajuinen ja huomaamaton, mutta tehokas: Koet tarvetta hyvittää saamasi ilmainen herkkupala ainoalla mahdollisella tavalla joka sinulle tilanteessa suodaan: ostamalla esiteltyä tuotetta.

Vaikka et itse tunnistaisi itsessäsi tällaista piirrettä, se on silti olemassa: Tilastot todistavat, että maistiaiset lisäävät myyntiä eräiden elintarvikkeiden (pakastepizzan) kohdalla keskimäärin jopa 600 %!

Vastavuoroisuusmekanismia vahvistaa sosiaalinen paine, jos maistiaispöydän äärellä on muita asiakkaita. Vaikka pöydän takana ei siis olisi myyjää, psykologiset tekijät voivat silti saada sinut ostamaan maistamaasi tuotetta.

 

Kierrä siis maistiaispöydät kaukaa, ellet halua ostoskoriisi jotain mitä et olisi sinne muuten ikinä laittanut!

 

 

Lähde: The Atlantic

Kuva: Serge Melki

 

Henri Isometsä / Herkkusuu uutiset

Kommentit

kommenttia