Ruokaileminen ei ole rakettitiedettä, mutta moni syö nykyään silti huonosti.

Siksi onkin hyvä kerrata elementit joita hengissäpysymiseen vaaditaan. Iltalehti listasi kaikki elementit joita taritset – tässä kyseiset elementit hieman tiiviimpänä listauksena, ruokavinkkien kera.

 Kuusi asiaa, jotka ruokavaliostasi on löydyttävä:

1. Nopea energia: Hiilihydraatit

Hiilarit ovat saaneet viimeaikoina huonoa mainetta, mutta osin turhaan. Keho tarvitsee hiilihydraatteja nopean energiatarpeen tyydyttämiseen esimerkiksi liikuntasuorituksen jälkeen. Katso täältä terveellisiä hiilihydraatteja sisältäviä kasvisaterioita ja täysjyväherkkuja.

2. Hitaampi energia: Rasvat

Terveyden kannalta edullisimpia rasvoja ovat monityydyttymättömät rasvahapot, joita saat monista kasvikunnan tuotteista. Yksi tällainen hyviä rasvahappoja sisältävä hedelmä on avokado – katso täältä maistuvia avokadoreseptejä.

3. Proteiinit

Kehomme tarvitsemat proteiinit koostuvat 20 aminohaposta, jotka ovat mm. lihaksistomme tärkeitä rakennuspalikoita. Proteiinia saat esimerkiksi lihasta ja tofusta.

4. Vesi

Aikuisen ihmisen tulisi juoda vettä päivässä noin 1 – 1,5 litraa, riippuen mm. aktiivisuudesta ja lämpötilasta. Useimmat ihmiset eivät juo tarpeeksi vettä, joten kannattaa ottaa tavaksi kantaa esimerkiksi vesipulloa jatkuvasti mukanaan. Katso täältä myös maukkaita mehuvinkkejä.

5. Vitamiinit

Ihmiskeholle tärkeitä vitamiineja on kahdenlaisia: rasva- ja vesiliukoisia. Rasvaliukoiset vitamiinit pysyvät pidempään kehossa ja varastoituvat maksaan sekä rasvakudokseen. Vesiliukoiset vitamiinit puolestaan kulkeutuvat nopeammin virtsan mukana pois, minkä johdosta niitä myös tarvitsee napsia useammin.

Rasvaliukoisia vitamiineja (A ja D) saat erityisesti kalasta, maksasta ja maitotuotteista. C-, E ja K-vitamiineja saat täysjyvätuotteista, pähkinöistä, hedelmistä, kasviksista ja kasviöljyistä.

6. Hivenaineet

Magnesium, fosfori, kalium, kalsium, rauta… näitä maaperässäkin esiintyviä ainesosia kehomme tarvitsee pieniä määriä erilaisiin tehtäviin. Maitotuotteet, liha, kala, kasvikset ja täysjyväviljat ovat suomalaisten ruokavaliossa merkittävimpiä hivenainelähteitä.

Olisitko muuten uskonut että ruoassa esiintyvä rauta todella on sitä samaa rautaa jota punttisalillakin nostetaan? Katso video ja totea itse:


Katso myös:
Lisää ruokaan ja terveyteen liittyviä juttuja

Lähde: Iltalehti

Kommentit

kommenttia