Internet on täynnä monenmoisia terveysruoka-artikkeleita: Milloin mikäkin auttaa stressiin tai aiheuttaa sitä. Totuus kuitenkin on, että stressin ja ruokavalion välistä yhteyttä on tutkittu toistaiseksi varsin vähän.

Helsingin Sanomat haastatteli ravintoterapeutti Reijo Laatikaista, joka kertoi 0mat näkemyksensä siitä mitä tiedeyhteisö pitää ns. varmana tietona ruoan ja stressin välisestä yhteydestä.

 

 

1. Tee

Laatikaisen mukaan tee on yksi selkeimmistä tapauksista: teelehtien sisältämä l-teaniini -yhdiste helpottaa ahdistuksen tunnetta ainakin jossain määrin. Aihetta on myös tutkittu tieteellisesti. Laatikaisen mukaan kahvinjuojien olisikin syytä harkita ainakin osittaista siirtymistä kahvista teehen, koska kahvin sisältämä kofeiini vaikeuttaa unensaantia ainakin osassa ihmisistä.

Katso täältä lisää teeinspiraatiota

 

 

2. Probiootit ja kuidut

Joidenkin alustavien tutkimusten mukaan probiootteja sisältävät jogurtit voisivat muokata suoliston bakteerikantaa positiivisella tavalla. Toisaalta myös runsaskuituinen kasvisruokavalio voi Laatikaisen mukaan edistää suoliston terveyden ohella myös mielenterveyttä.

 

 

3. Tyydyttymättömät rasvat

Omega-3-rasvahapot ja muut pehmeät rasvat edistävät aivojen terveyttä monin tavoin. Näitä saat mm. pähkinöistä, kalasta, oliiviöljystä ja avokadosta.

Katso täältä kalaherkkuja!

 

 

terveysnappi

 

 

Lähde: HS

Kommentit

kommenttia