Hesburger-hampurilaisketju tuli menneinä vuosina tunnetuksi siitä että se mainosti näyttävästi käyttävänsä vain ja ainoastaan suomalaista naudanlihaa. Nyt tilanne on kuitenkin hyvin toisenlainen: Vain 20 – 30 prosenttia ketjun käyttämästä lihasta on kotimaista ja loput tuodaan ulkomailta.

Raaka-ainemuutos ei ole kuitenkaan näkynyt yhtä dramaattisena ketjun mainonnassa: Sinivalkoinen merkki näkyy edelleen mainosmateriaaleissa, mutta nyt merkissä enää luekaan ”100 % suomalaista naudanlihaa”, vaan vain ”100 % naudanlihaa”. ”100 %” on merkitty myös huomattavasti isommalla fontilla kuin ”naudanlihaa”.

Maaseudun Tulevaisuus uutisoi aiheesta ja kysyi Eviran ylitarkastaja Jussi Peusalta onko tämän mielestä kyseessä asiakkaiden harhaanjohtaminen. Peusa vastasi: ”Tuskin kovinkaan moni kuluttaja muistaa Hesburgerin muutamia vuosia sitten käyttämiä mainoslauseita ja vertaa niitä kyseiseen logoon. En näe, että tässä rikottaisiin elintarvikkeista annettavia tietoja koskevaa lainsäädäntöä.”

Peusan mukaan tilanne olisi toinen, jos ketju mainostaisi käyttävänsä vain kotimaista naudanlihaa nykyisessä tilanteessa, jossa vain pieni osa käytetystä lihasta todellisuudessa on kotimaista.

 

Mitä sinä olet mieltä Hesburgerin markkinoinnista? Kommentoi!

 

 

Katso myös:

Hampurilaisinspiraatiota

 

 

Lähde: Maaseudun Tulevaisuus

Kuva: Edgars Kosovojs

Kommentit

kommenttia