Haluatko juhlia kolminumeroisia syntymäpäiviä?

Siinä tapauksessa kannattaa kiinnittää syömisiinsä huomiota. Tärkeintä on ravinnon monipuolisuus ja se että syö kaikkea kohtuudella.

Tässä muutama ”satavuotisruokavalioon” liittyvä tärkein sääntö.

1. Syö vihanneksia joka päivä

Suosi kaikkia sateenkaaren värejä – monipuolisuus on tärkeintä. Se pitää myös ruokailut mielenkiintoisempina.

2. Syö vähäsokerista jogurttia

Kreikkalaistyyppisessä miedosti makeutetussa jogurtissa on paljon terveydelle edullisia ainesosia, mm. kalsiumia ja probiootteja.

3. Syö kalaa

Kalaa tulisi syödä 2 – 3 kertaa viikossa. Syö vähintään kerran viikossa rasvaista kalaa kuten lohta – siitä saat terveellisiä omega-3-rasvahappoja. Omega-3-rasvat mm. alentavat kehon tulehdusarvoja.

4. Syö paljon kuitupitoisia ruokia

Riittävä kuidunsaanti alentaa riskiäsi sairastua lähes mihin tahansa vakavaan elintasosairauteen, kerrotaan National Cancer Instituten ohjeistuksissa. Syö siis paljon vihanneksia, täysjyväviljatuotteita ja hedelmiä.

5. Syö pähkinöitä

Pähkinät ovat hyväksi terveydelle. Kannattaa kuitenkin suosia suolattomia, luontaisia pähkinäsekoituksia. Ne auttavat mm. torjumaan sydän- ja verisuonitauteja.

 

Katso myös:

Lisää ruokaan ja terveyteen liittyviä juttuja

 

Lähde: Health.com

Kommentit

kommenttia