Unen laadun parantamiseksi on saatavilla monia lääkkeitä, mutta ensin kannattaa aina tarkistaa omat elämäntavat ja ruokavalio.

Monille ongelmille löytyy syy lähempää, kuin uskotkaan. Tähän artikkeliin on koottu ruokia, jotka auttavat sinua nukahtamaan ja nukkumaan paremmin.

1. Lehtikaali

Fresh green kale in ceramic bowl. Selective focus.
Lehtikaali sisältää runsaasti kalsiumia, joka auttaa elimistöä melatoniinin valmistusprosessissa.

2. Hirvenliha

Bull elk bugling during fall mating season in the Rocky Mountains
Hirvenliha sisältää runsaasti tryptofaania. Tämän vuoksi olo on saattanut joskus tuntua väsyneeltä, kun olet syönyt hirveä.

3. Kamomillatee

chamomile tea with lemon and honey on the wooden board
Monien tutkimusten mukaan kamomillatee auttaa nukahtamaan nopeammin, koska se vaikuttaa rentouttavalla tavalla lihaksiin ja hermostoon.

4. Hunaja

Jars of honey on a old wooden background
Hunaja nostaa insuliinitasojasi, jonka seurauksena tryptofaani pääsee kulkeutumaan aivoihisi paremmin. Lusikallinen hunajaa ja kupillinen kamomillateetä on siis loistava yhdistelmä.

5. Tonnikala

thon rouge
Tonnikala sisältää monien muiden kalojen lisäksi runsaasti B6-vitamiinia, jota kehosi tarvitsee valmistaakseen seratoniinia ja melatoniinia.

6. Juustot

Cheese and Crackers
Monet maitotuotteet parantavat unen laatua, sillä kalsium auttaa aivoja tuottamaan melatoniinia.

7. Lehtisalaatti

Fresh green lettuce in the basket isolated on a white background
Lehtisalaatti sisältää lactucarium-nimistä sedatiivia, joka saa olon uneliaaksi.

8. Manteli

Almond nuts and milk on wooden table.
Mantelit sisältävät runsaasti magnesiumia, joka auttaa sinua nukkumaan paremmin. Tutkimukset ovat osoittaneet, että magnesiumin puute kehossa heikentää merkittävästi unen laatua.

9. Saksanpähkinä

Walnuts on wooden table
Saksanpähkinät sisältävät pieniä määriä melatoniinia, joka auttaa sinua nukahtamaan nopeammin.

Lähde: rd.com

Kommentit

kommenttia