Gluteeniyliherkkyydestä kärsivien ja keliakiaa sairastavien on oltava erityisen tarkkoina siitä mitä suuhunsa pistävät.

Gluteeni on siitä salakavala aine, että pienikin rippunen riittää pistämään elimistön sekaisin moneksi viikoksi. Siksi onkin tärkeää tietää varmuudella missä gluteenia on, missä ei.

1. Suklaa

  • Monissa kaupan hyllyltä löytyvissä suklaissa on gluteenia. Erityisen tarkkana kannattaa olla konvehtien kanssa.

2. Sushi

  • Sushiravintoloissa kannattaa olla hyvin tarkkana – ei vähiten siksi, että omistajat eivät välttämättä osaa tyhjentävästi selittää suomen kielellä eri annosten gluteenisuutta. Esimerkiksi California roll-sushirullissa on usein käytetty vehnäjauhoa, kuten myös joskus wasabissa.

3. Soijakastike

  • Tätäkään ei kannata sushiravintolassa ottaa, koska normaalisti soijakastikkeessa on jopa 40 – 60 % vehnää.

4. Lihapullat ja makkarat

  • Kyllä, monissa prosessoiduissa lihatuotteissa on vehnää. Prosessoitua lihaa ei toki muutenkaan kannata syödä.

5. Currykastike (jauhosta)

  • Monet curryjauhoista valmistettavat valmiskastikkeet sisältävät vehnää.

6. Lakritsi

  • Lakritsissa on vehnää, paljon vehnää…

7. Ranskanperunat

  • Jos samassa uppopaistorasvassa missä ranskikset valmistetaan on paistettu kananugetteja tai sipulirenkaita, niin myös ranskikset ovat kontaminoituneita, eli sisältävät gluteenia. Kysy asiasta hampurilaisravintolan vetäjältä ennen ranskalaisten tilaamista.

8. Salaatinkastikkeet

  • Monissa salaatinkastikkeissa gluteeni toimii sakeuttamisaineena.

9. Tölkkipavut

  • Gluteenia on käytetty sakeuttamisaineena myös monissa tölkkipaputuotteissa.

 

Katso myös:

Lähde: HellaWella

Kommentit

kommenttia