Kannattaa kiinnittää huomiota siihen mitä suuhunsa laittaa.

Pienellä rahalla saa nykyään erinomaisia ruokia, jotka ovat sekä herkullisia että superterveellisiä. Tässä muutama esimerkki.

Pääruokia

Kukkakaali

Rutkasti C-vitamiinia, kaliumia ja booria. Tämä kombo on erinomainen esimerkiksi lihasten kasvattamiseen yhdessä proteiinin kanssa.

Katso myös: Kukkakaaliherkkuja

Kalkkuna

Hyvä korvike punaiselle lihalle. Sisältää paljon B-vitamiinia, jonka on todettu auttavan mm. huonon LDL-kolesterolitason alentamisessa.

Katso myös: Kalkkunaherkkuja

Tofu

Tofu on monikäyttöinen proteiininlähde. Tofu sisältää myös fytoestrogeeneja – ainesosia jotka voivat mm. ehkäistä vaihdevuosioireita.

 

Snackseja

Mantelit

Mantelit auttavat luuston terveyden ylläpitämisessä. Ne sisältävät paljon kaliumia joka ehkäisee kalsiumin erittymistä virtsaan. Mantelit ovat myös hyvä proteiininlähde

Parapähkinät

Parapähkinät ovat erinomainen seleenin lähde. Seleeni vahvistaa immuunijärjestelmää ja kilpirauhasen toimintaa.

Jogurtti

Jogurtit – etenkin kreikkalaistyyppiset, miedosti makeutetut jogurtit – edistävät suoliston terveyttä.

 

Kasviksia ja hedelmiä

Tomaatti

Tomaattien lykopeeni on antioksidantti joka edistää terveyttä monin tavoin. Sen on todettu mm. ehkäisevän eturauhassyöpää. Lykopeenia on erityisen paljon kypsennetyissä tomaateissa.

Hapankaali

Monet käymisteitse valmistetut vihannekset ovat terveellisiä. Näistä erityismaininnan ansaitsee hapankaali, joka on täynnä suoliston toimintaa edistäviä probiootteja.

Katso myös: Hapankaaliherkkuja

Linssit

Erinomainen ja täyttävä kuidunlähde, joka toimii lisukkeena monenlaisten ruokien kanssa. Linssien kuidut edistävät suoliston toimintaa.

Katso myös: Linssiherkkuja

 

Katso myös:

Lisää ruokaan ja terveyteen liittyviä juttuja

 

Lähde: Independent

Kommentit

kommenttia