1. Suhtaudu elämään positiivisesti

Opettele näkemään kaikki ilon kautta – tai mahdollisuutena oppia uutta.

 

 

2. Lue tarinoita oikeasta elämästä

Jätä self-help -kirjat ja fiktio vähemmälle ja keskity enemmän ihailemiesi ihmisten elämänkertoihin. Näin saat parasta ja hyödyllisintä oppia elämääsi.

 

 

3. Ole myötätuntoinen muita kohtaan

Pidä sydämesi avoimena. Satutamme muita – ja itseämme – eniten silloin kun suljemme sydämemme.

 

 

4. Juo vettä

Pidä kehosi nesteytettynä juomalla juomista jalointa, eli vettä. Katso täältä miten saat enemmän makua juomaveteesi lisäämättä siihen sokeria tai muuta epäterveellistä.

 

 

5. Vietä silloin tällöin digipaastoa

Sulje puhelimesi, läppärisi ja sormitietokoneesi töistä tullessasi ja vietä ”digivapaata aikaa”. Lue kirjaa, ulkoiluta koiraa tai samoile luonnossa. Meditoi ja nauti omista ajatuksistasi.

 

 

6. Kävele

Me länsimaalaiset istumme aivan liikaa, ja se alkaa näkyä jo kuolleisuustilastoissakin. Ota siis tavaksi kävellä autossa istumisen sijaan. Portaat kannattaa myös valita aina hissin sijaan. Ota myös tavaksi jaloitella silloin tällöin vaikkapa vain hakemaan hanasta vettä juomapulloon – nesteytät samalla kroppaasi.

 

 

7. Hymyile

Vaikka kuinka ketuttaisi, niin hymyileminen kannattaa – se saa hyvänolonhormonit liikkeelle ja helpottavat oloa. Hymy myös tarttuu – samoin kuin muutkin tunteet.

 

 

8. Lepää

Täyteen buukattu kalenteri ei ole tehokkaan ihmisen merkki – se on ennemminkin itseään loppuun ajavan ihmisen merkki. Raivaa itsellesi aikaa levätä ja tehdä spontaaneja asioita.

 

 

9. Syö terveellisesti

Perinteinen lautasmalli on edelleen hyvä peukalosääntö terveelliseen syömiseen: Puolet lautasesta tulisi olla vihanneksia, neljäsosa lihaa, kalaa, kanaa (tai muuta proteiinia) ja neljäsosa hiilihydraattia (perunaa, pastaa, täysjyväriisiä, tms.)

Katso täältä herkullisia ja terveellisiä kasvisruokia!

 

 

terveysnappi

 

 

 

Lähde: Healthista

Kommentit

kommenttia