Raudanpuutos on melko yleinen vaiva, jota esiintyy erityisesti fyysisesti aktiivisilla naisilla. Tässä kahdeksan merkkiä joista tunnistat mahdollisen raudanpuutostilan.

 

1. Väsymys

  • Vaivaako jatkuva väsymys? Keho käyttää rautaa valmistaakseen hemoglobiinia, ainetta joka veren punasoluissa vastaa hapen kuljettamisesta. Kun punasolujen määrä laskee, alat tuntea itsesesi väsyneemmäksi

 

2. Keskittymisvaikeudet

  • Raudanpuutos saattaa ilmetä keskittymisvaikeuksina

 

3. Hengästyminen

  • Hengästytkö helposti? Tämä voi johtua raudanpuutteesta (ks. kohta 1)

 

4. Kalpeus

  • Kalpeus voi kertoa punasolujen vähyydestä ja niiden alhaisesta happipitoisuudesta verenkierrossasi.

 

5. Vaikeus suorittaa tuttuja liikuntarutiineja

  • Eikö normaali juoksulenkki tunnu sujuvan enää mitenkään? Kyse voi olla raudanpuutteesta.

 

6. Pitkäkestoiset ja kivuliaat lihassäryt urheilun jälkeen

  • Raudanpuute johtaa siihen, että lihakset vaativat pidemmän ajan palautuakseen.

 

7. Helposti murtuvat kynnet

  • Heikot kynnet voivat kieliä raudanpuutteesta.

 

8. Toistuvat flunssat

  • Jos olet jatkuvasti kipeänä, voi raudansaantinsi olla liian vähäistä.

 

Hyviä raudanlähteitä ovat mm. pähkinät, liha (erityisesti maksa), pavut, pinaatti ja kurpitsansiemenet.

 

Lähde: Womens Health Magazine

Kommentit

kommenttia