Ihmiskeho tarvitsee hiilihydraatteja.

Aivan mitä tahansa hiilareita ei kannata tankata, mutta esimerkiksi täysjyvätuotteilla on ansaittu paikkansa terveellisessä ruokavaliossa. Tässä seitsemän hyvää syytä miksi hiilihydraatteja ei pidä vältellä liikaa.

 

1. Hiilihydraatit pitävät aivot vireessä

  • Aivot saavat energiansa pääosin glukoosista, jonka muodostamiseen keho tarvitsee hiilihydraatteja

 

2. Hiilihydraatit vähentävät turvotusta

  • Täysjyvätuotteiden kuidut vähentävät turvotusta ja hoitavat suolistoa.

 

3. Parempi mieli

  • Hiilihydraatit nostavat kehon serotoniinitasoa. Serotoniini on hyvänolonhormoni.

 

4. Energia

  • Hiilihydraatit ovat kehon ensisijainen ja nopein energianlähde.

 

5. Vitamiinit

  • Täysjyvätuotteet ovat erinomaisia B-vitamiinin lähteitä. Hedelmistä saat puolestaan C-vitamiinia. B- ja C-vitamiinit ovat molemmat tärkeitä hivenaineita.

 

6. Sydänterveys

  • Täysjyvätuotteiden hiilihydraatit alentavat kolesterolitasoja ja sydäntautiriskiä.

 

7. Nam!

  • Hiilihydraatit maistuvat luonnostaan hyvälle, koska ne ovat keholle tärkeitä. Jos jätät hiilihydraatit kokonaan, kehosi pyrkii korvaamaan hiilihydraattitarpeensa jatkuvan makeanhimon kautta. Kannattaa siis syödä jokaisella aterialla hieman hyviä täysjyvähiilihydraatteja ennemmin kuin ahmia pussillinen karkkia silloin tällöin.

 

Lähde: Iltalehti

 

Kommentit

kommenttia