Ruokaan liittyy paljon harhaluuloja.

Tässä niistä seitsemän.

1. vale: Kahvi hidastaa pituuskasvua

Totuus: Liika kahvinjuonti voi aiheuttaa ongelmia, mutta kasvua se ei hidasta.

2. vale: moniviljatuotteet = täysjyvätuotteet

Totuus: Moniviljatuotteissa on käytetty useita viljoja, mutta käytetyt viljat voivat olla myös prosessoituja. Ne eivät siis välttämättä ole täysjyväviljaa.

3. vale: Sokeri tekee hyperaktiiviseksi

Laajan tutkimuksen mukaan sokerinsyönti ei vaikuta ainakaan lasten käyttäytymiseen

4. vale: C-vitamiini torjuu flunssaa

C-vitamiinilla ja flunssalla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa

5. vale: Appelsiinit ovat paras C-vitamiinin lähde

Mm. paprikassa, parsakaalissa ja mansikoissa on painoonsa nähden enemmän C-vitamiinia kuin appelsiinissa.

6. vale: Liika sokerinsyönti johtaa suoraan diabetekseen

Sokerinsyönti aiheuttaa ylipainoa ja ylipaino on merkittävä riskitekijä diabeteksen puhkeamisessa. Sokeri on vain yksi epäterveellisistä ainesosista jotka aiheuttavat painonnousua.

7. Sellerin pureksiminen polttaa enemmän kaloreita kuin mitä selleristä saa

”Negatiiviset kalorit” ovat vain myytti.

 

Katso myös:

Lisää ruokaan ja terveyteen liittyviä juttuja

Lähde: BuzzFeed

Kommentit

kommenttia