Ruokaan liittyy paljon harhaluuloja. Tässä niistä seitsemän.

 

 

1. vale: Kahvi hidastaa pituuskasvua

  • Totuus: Liika kahvinjuonti voi aiheuttaa ongelmia, mutta kasvua se ei hidasta.

 

2. vale: moniviljatuotteet = täysjyvätuotteet

  • Totuus: Moniviljatuotteissa on käytetty useita viljoja, mutta käytetyt viljat voivat olla myös prosessoituja. Ne eivät siis välttämättä ole täysjyväviljaa.

 

3. vale: Sokeri tekee hyperaktiiviseksi

  • Laajan tutkimuksen mukaan sokerinsyönti ei vaikuta ainakaan lasten käyttäytymiseen

 

4. vale: C-vitamiini torjuu flunssaa

  • C-vitamiinilla ja flunssalla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa

 

5. vale: Appelsiinit ovat paras C-vitamiinin lähde

  • Mm. paprikassa, parsakaalissa ja mansikoissa on painoonsa nähden enemmän C-vitamiinia kuin appelsiinissa.

 

6. vale: Liika sokerinsyönti johtaa suoraan diabetekseen

  • Sokerinsyönti aiheuttaa ylipainoa ja ylipaino on merkittävä riskitekijä diabeteksen puhkeamisessa. Sokeri on vain yksi epäterveellisistä ainesosista jotka aiheuttavat painonnousua.

 

7. Sellerin pureksiminen polttaa enemmän kaloreita kuin mitä selleristä saa

  • ”Negatiiviset kalorit” ovat vain myytti.

 

 

Katso myös:

Lähde: BuzzFeed

Kommentit

kommenttia