Nämä ruoat jäävät ruokaturvallisuuden asiantuntijoilta syömättä.

Womens Health Magazine kysyi ruokaturvallisuuseksperteiltä mitä ruokia he välttävät. Tässä niistä seitsemän.

1. Idut

Idut ovat hyvä alusta bakteereille kasvaa, koska bakteerit hakeutuvat aina kasvien siemeniin ja juuriin. Itujen kasvualusta on myös hyvä bakteereille: Kostea ja lämmin. Itujen bakteerittomuutta ei ole myöskään käytännöllistä varmistaa lämmittämällä niitä, koska yleensä ituja tarjoillaan salaattina tai leivän päällä.

2. Buffetruoat

Buffetruokaloissa on monia paikkoja joissa ruokaturvallisuus vaarantuu: Ruoat seisovat liian pitkään seisovassa pöydässä ja asiakkaat ottavat ruokia lautasilleen ottimilla jotka ovat käyneet muissa ruokalajeissa – näin myös bakteerit leviävät ruokalajeista toisiin. Hygieniataso ei usein ole myöskään samanveroista kuin tavallisissa ravintoloissa.

3. Jauhelihapihvit jotka on jätetty sisältä raa’aksi

Salmonella ja E.Coli -bakteerit viihtyvät raa’assa lihassa. Etenkin jauhelihapihvit tulisi tästä syystä tilata vähintäänkin mediumina.

4. Raa’at kananmunat

Suomessa raa’atkin kananmunat ovat pääosin turvallisia, mutta ainakin ulkomailla kananmunat kannattaa aina paistaa tai kypsentää huolellisesti. Mm. salmonella on varsin yleinen tauti eteläisissä maissa.

5. Cantaloupemeloni

Tämän melonin pinta on niin epätasainen, että sitä on mahdotonta saada täysin puhtaaksi bakteereista ja mahdollisista torjunta-aineista. Kun melonia leikkaa veitsellä, osa epäpuhtauksista siirtyy melonin sisälle leikkauspintaan.

6. Raa’at osterit

Osterit suodattavat veden bakteereja ja viiruksia elääkseen. Tilastojen mukaan raakojen osterien syöminen johtaa huomattavan usein ruokamyrkytyksiin.

7. Raakamaito

Raakamaitoa ei ole käsitelty kuten tavallista maitoa. Pastörointi tappaa tai lamauttaa useimpien potentiaalisesti haitallisten bakteerien kasvun maidossa – tätä prosessia ei ole tehty raakamaidolle. Tästä syystä monet ruokaturvallisuusekspertit jättävät raakamaidon ostamatta – vaikka sitä monet pitävätkin lähes superfoodina.

 

 

Katso myös:

Lisää ruokaan ja terveyteen liittyviä juttuja

 

 

Lähde: Womens Health Magazine

Kommentit

kommenttia