Tiettyjä ruokia ei kannata laittaa suuhunsa juuri ennen nukkumaanmenoa.

Tässä seitsemän ruokaa ja juomaa jotka voivat viedä yöunesi.

Vältä näitä ruokia ennen nukkumaanmenoa:

1. Kahvi

Tämän varmasti jo tiesitkin, mutta kertaus on opintojen äiti! Kahvin kofeiini vilkastuttaa aivojen toimintaa ja tekee unesta huonolaatuisempaa.

2. Mausteiset ruoat

Kannattaa harkita tarkkaan onko tulinen intialais-takeaway sittenkään paras valinta iltapalaksi. Tuliset ruoat nimittäin voivat aiheuttaa närästystä ja turvotusta, mikä ei ainakaan helpota nukahtamista.

3. Jäätelö

Televisio ja paketillinen jäätelöä on yleinen tapa herkutella ennen nukkumaanmenoa. Sokeri- ja rasvapitoisuus tekevät jäätelöstä kuitenkin huonon iltapalan: Sokeri kiihdyttää aineenvaihduntaa ja rasvapitoisuus tekee jäätelöstä vaikeasti sulatettavaa. Kehosi joutuu siis tekemään paljon töitä jäätelöannoksen jälkeen, mikä tarkoittaa heikkolaatuisempaa unta.

4. Pihvi

Pihvi on täyttä proteiinia ja rasvaa – ainesosia jotka molemmat sulavat mahassa hitaasti. Kovin myöhään ei kannata siis pihviä syödä, ellei halua piehtaroida sängyssä valveilla koko yötä.

5. Alkoholi

Alkoholi heikentää unenlaatua. Jätä siis yömyssy ottamatta ja keitä vaikka vihreää teetä.

6. Suklaa

Sokeri virkistää, joten sokeria ei kannata syödä ennen nukkumaanmenoa missään muodossa – edes suklaana.

7. Selleri

Yllätyitkö? Selleri on diureetti, eli se saa sinut juoksemaan vessassa. Tästä syystä selleriä kannattaa välttää iltaruokana.

 

Lähde: Huffington Post

Kommentit

kommenttia