Tietyillä ruoilla on sydän- ja verisuonitauteja ehkäiseviä vaikutuksia. Tässä niistä kymmenen.

 

 

1. Kaurapuuro

Kaurassa on paljon omega-3-rasvahappoja, kaliumia ja ravintokuitua. Yhdessä ne alentavat veren huonon LDL-kolesterolin määrää ja ehkäisevät siten myös verisuonten kalkkeutumista.

Katso täältä kaurapuuron tuunausideoita!

 

 

2. Lohi

Lohi sisältää runsain määrin omega-3-rasvoja sekä astaksantiini-nimistä antioksidanttia. Lohesta saat parhaat terveysvaikutukset kun syöt sitä pari kertaa viikossa – ei enempää eikä vähempää. Näin lohessa esiintyvien raskasmetallien aiheuttamat haitat eivät kumoa lukuisia terveyshyötyjä.

Katso täältä lohiherkkuja

 

 

3. Avokado

Avokadot ovat erittäin hyvä kertatyydyttymättömien rasvahappojen lähde. Avokadojen hyvät rasvat laskevat huonon LDL-kolesterolin määrää nostaen samalla hyvän HDL-kolesterolin osuutta verenkierrossa. Avokadoja kannattaa sekoittaa salaatteihin – ne nimittäin edesauttavat myös muiden hedelmien ja vihannesten sisältämien karotenoidien imeytymistä.

Katso täältä avokadoherkkuja

 

 

4. Pähkinät

Tekeekö mieli napostella jotain? Osta karkkien sijaan pähkinöitä! Pähkinät ovat jälleen yksi hyvän ja terveellisen rasvan lähde. Lisäksi pähkinöistä saat kuitua joka pitää nälän loitolla taatusti pidempään kuin irtokarkit.

 

 

5. Marjat

Kotimaiset marjat: Mustikat, puolukat, vadelmat ja karpalot ovat täynnä kehon tulehdustiloja alentavia antioksidantteja. Erityisen hyviä ovat mustikat, mutta kaikilla marjoilla on terveyttä edistäviä vaikutuksia. Rohkeasti siis marjoja aamupuuron sekaan!

Katso myös: Marjaisia herkkuja

 

 

6. Oliiviöljy

Kreikkalaiset polttavat paljon tupakkaa ja juovat reilusti rakia, paikallista viinaa. Kaikesta huolimatta kreikkalaiset elävät hyvin pitkäikäisiksi. Tutkijat uskovat ilmiön selittyvän merkittävissä määrin ruokavaliolla, jossa oliiviöljy näyttelee lähes pääosaa. Oliiviöljyn tyydyttymättömät rasvahapot alentavat LDL-kolesterolin määrää ja pitävät verisuonet vetreinä sekä suoliston kunnossa.

Katso täältä niksejä oliiviöljyn käyttöön ruoanlaitossa

 

 

7. Pavut ja linssit

Pavut ja linssit ovat hyvä proteiinin, kuidun ja terveellisten rasvahappojen lähde. Ne pitävät nälän loitolla pitkään ja ovat myös hinnaltaan edullisia.

Katso täältä papu– ja linssiherkkuja

 

 

 

terveysnappi

 

 

Lähde: Health.com

Kommentit

kommenttia