Kesällä kannattaa nauttia tuoreista ja lähituotetuista vihanneksista täysin siemauksin. Hanki ainakin näitä seitsemää herkkua!

 

 

1. Herneet

Internationa Journal of Cancer -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan herneiden säännöllinen syöminen voi ehkäistä vatsasyöpää. Ei siis muuta kuin herneitä torilta ostamaan!

Katso täältä myös herkkuja herneistä.

 

 

2. Lehtikaali

Tämä viimevuosina superfoodin statuksen saanut kaali on ansainnut terveellisen maineensa. Se sisältää paljon mm. C-vitamiinia, joka alentaa huonon LDL-kolesterolin määrää verenkierrossa.

Katso täältä lehtikaaliherkkuja.

 

 

3. Parsakaali

Parsakaali on yksi antioksidanttipitoisimmista kasviksista mitä maapalloltamme löytyy. Erään tutkimuksen mukaan parsakaalia viisi kertaa viikossa syöneet koehenkilöt puolittivat riskinsä sairastua virtsarakon syöpään verrattuna heihin jotka eivät juurikaan parsakaalia syöneet.

Katso täältä parsakaaliherkkuja.

 

 

4. Paprika

Yhdessä keskikokoisessa punapaprikassa on vain 32 kalorin edestä energiaa, mutta C-vitamiinia jopa 150 % päivän saantitarpeesta!

Katso täältä paprikaherkkuja.

 

 

5. Pinaatti

Kippari-Kalle ei turhaan popsinut pinaattia – se sisältää nimittäin raudan ja monen muun tärkeän hivenaineen lisäksi mm. karotenoideja, jotka pitävät näkökyvyn hyvänä.

Katso täältä pinaattiherkkuja.

 

 

6. Ruusukaali

Nämä maukkaat ”antioksidanttipallerot” auttavat kroppaasi pääsemään eroon tulehduksia aiheuttavista vapaista radikaaleista.

Katso täältä ruusukaaliherkkuja.

 

 

7. Punajuuri

Sanotaan, että mitä värikkäämpi vihannes, sitä terveellisempi se on. Tämä pätee ainakin punajuureen, joka sisältää paljon hivenaineita ja vitamiineja. Siitä voit valmistaa myös paljon muutakin kuin jouluista rosollia – katso täältä punajuuriherkkuja!

 

 

Katso myös:

Lisää terveelliseen syömiseen liittyviä artikkeleita

 

 

Lähde: RD

Kuva: Bill Ebbesen

Kommentit

kommenttia