Suomalaiset ovat maailman kovinta kahvittelijakansaa.

Tähän supersuosittuun ruskeaan juomaan liittyy kuitenkin faktoja, joita monet eivät tiedä. Olisitko sinä tiennyt nämä?

Kuusi yllättävää faktaa kahvista:

1. Muisti paranee

Opiskelijat eivät turhaan juo litratolkulla kahvia päntätessään tentteihin. Kahvinjuonnilla on nimittäin monissa tutkimuksissa havaittu sekä lyhyt- että pitkäkestoista muistia parantavia vaikutuksia.

2. Näyttää myös parantavan urheilusuoritusta

Joidenkin tuoreiden tutkimusten mukaan kahvinjuonti ennen urheilusuoritusta näyttää myös antavan suoritukseen lisää tehoa. Vaikutus on tilastollisesti merkittävä.

3. Piristävä vaikutus on suurimmillaan 30 – 60 minuuttia juomisen jälkeen

Kofeiini alkaa kuitenkin vaikuttaa heti keskushermoston kautta. Kokeile ottaa kahvitorkut ja maksimoi kahvin piristävä vaikutus – lue täältä ohjeet!

4. Kofeiinin määrä vaihtelee kahvien välillä

Mm. kahvipapulajike ja paahtoaste vaikuttavat kofeiinin määrään. Yleensä kofeiinin määrä kahvissa on 90 – 225 mg / kupillinen.

5. Espressossa on vähemmän kofeiinia kuin tavallisessa kahvissa

Pientä espressoshottia pidetään usein todellisena kofeiinipommina, mutta se ei sitä ole. Kahvipapujen kofeiinipitoisuus alenee sitä enemmän mitä tummemmaksi ne paahdetaan. Espresso valmistetaan tummapaahtoisista kahvipavuista.

6. Kofeiinia on muuallakin kuin kahvissa

Tiesitkö että esimerkiksi tumma tee ja suklaa ovat merkittäviä kofeiininlähteitä kahvin ohella?

 

Katso myös:

Lisää kahvitietoutta

 

 

Lähde: Iltalehti / Womens Health

Kommentit

kommenttia