Suomalaiset ovat maailman kovinta kahvittelijakansaa. Tähän supersuosittuun ruskeaan juomaan liittyy kuitenkin faktoja, joita monet eivät tiedä. Olisitko sinä tiennyt nämä?

 

1. Muisti paranee

  •  Opiskelijat eivät turhaan juo litratolkulla kahvia päntätessään tentteihin. Kahvinjuonnilla on nimittäin monissa tutkimuksissa havaittu sekä lyhyt- että pitkäkestoista muistia parantavia vaikutuksia.

 

2. Näyttää myös parantavan urheilusuoritusta

  • Joidenkin tuoreiden tutkimusten mukaan kahvinjuonti ennen urheilusuoritusta näyttää myös antavan suoritukseen lisää tehoa. Vaikutus on tilastollisesti merkittävä.

 

3. Piristävä vaikutus on suurimmillaan 30 – 6o minuuttia juomisen jälkeen

  • Kofeiini alkaa kuitenkin vaikuttaa heti keskushermoston kautta. Kokeile ottaa kahvitorkut ja maksimoi kahvin piristävä vaikutus – lue täältä ohjeet!

 

4. Kofeiinin määrä vaihtelee kahvien välillä

  • Mm. kahvipapulajike ja paahtoaste vaikuttavat kofeiinin määrään. Yleensä kofeiinin määrä kahvissa on 90 – 225 mg / kupillinen.

 

5. Espressossa on vähemmän kofeiinia kuin tavallisessa kahvissa

  • Pientä espressoshottia pidetään usein todellisena kofeiinipommina, mutta se ei sitä ole. Kahvipapujen kofeiinipitoisuus alenee sitä enemmän mitä tummemmaksi ne paahdetaan. Espresso valmistetaan tummapaahtoisista kahvipavuista.

 

6. Kofeiinia on muuallakin kuin kahvissa

  • Tiesitkö että esimerkiksi tumma tee ja suklaa ovat merkittäviä kofeiininlähteitä kahvin ohella?

 

 

Katso myös: Lisää kahvitietoutta

Lähde: Iltalehti / Womens Health

Kommentit

kommenttia