Alkoholinkäyttöön liittyy paljon myyttejä ja puuta heinää, jota ihmiset eivät edes ymmärrä kyseenalaistaa.

Korjataanpa muutama yleinen väärinkäsitys. Myytit ja totuudet tarjoilee BuzzFeed.

Tiesitkö sinä näitä asioita alkoholista?

1. Myytti: Alkoholin nauttiminen ennen nukkumaanmenoa auttaa nukahtamaan nopeammin.

Totuus: Alkoholin juominen voi nopeuttaa nukahtamista, mutta unen laatu jää heikommaksi. Tärkeää syvää unta, ”REM-unta” tulee vähemmän alkoholin nauttimisen jälkeen. Tällöin et herää yhtä virkeänä.

2. Myytti: Krapulan kovuuteen vaikuttaa missä järjestyksessä juot teräviä ja oluita tai muita laimeampia juomia.

Totuus: Järjestyksellä tai sekoitusten laadulla ei ole merkitystä krapulan asteeseen. Juomistahdilla on.

3. Myytti: Alkoholi lämmittää kun sinulla on kylmä.

Totuus: Alkoholi tekee olosi lämpimämmäksi jos olet jo valmiiksi lämpimissä tiloissa. Jos juot kylmässä alkoholia, voit sairastua kylmyydestä nopeammin. Tämä johtuu alkoholin verisuonia laajentavasta vaikutuksesta.

4. Myytti: Alkoholin juominen tappaa aivosolujasi.

Totuus: Ei ole todisteita siitä, että alkoholi vaikuttaisi aivosolujen elämän pituuteen. Itse asiassa joidenkin tutkimusten mukaan kohtuullinen punaviinin käyttö voi ehkäistä dementiaa!

5. Myytti: Kahvi ja kylmä suihku parantavat krapulan ja nopeuttavat alkoholin palamista kehossa.

Totuus: Valitettavasti ainoa asia joka parantaa oloasi on aika.

6. Myytti: Rasvaisen ruoan syöminen nopeuttaa krapulasta palautumista.

Totuus: Rasvainen ruoka voi korkeintaan aiheuttaa närästystä, mikä ei ainakaan paranna oloasi.

 

Parhaita ruokia ja juomia krapulan taltuttamiseen ovat: urheilujuomat, vesi, banaanit ja kananmunat. Erityisesti kananmunia kannattaa valmistaa krapula-aamuisin, koska niissä on kysteiini-nimistä aminohappoa, joka auttaa tuhoamaan alkoholimyrkkyjä kehostasi.

 

Lähde: BuzzFeed

Katso myös:

Kommentit

kommenttia