Tietyt ruokailutottumukset voivat jarruttaa dieetin onnistumista.

Tässä kuusi suurta kompastuskiveä.

6 syytä, miksi dieettisi ei tunnu toimivan:

1. Et juo tarpeeksi vettä

Monilla menevät jano ja nälkä sekaisin – näläntunne voikin olla oikeasti janontunnetta.

2. Et noudata lautasmallia

Perinteinen lautasmalli toimii hyvänä nyrkkisääntönä tasapainoselle syömiselle: Jokaisen aterian tulisi koostua vihanneksista (1/2 osaa), proteiinista (liha, kala ja kananmuna, 1/4 osaa) ja täysjyvähiilihydraateista (1/4)

3. Keskityt ruokavalioosi lihaskuntoharjoittelun kustannuksella

Laihduttaminen ei ole lainkaan niin tehokasta kuin se voisi olla, jos unohdat lihaskuntoharjoittelun. Tämä johtuu siitä, että lihasmassa kuluttaa kaloreita lepotilassakin. Pelkkä ruokavaliokeskeinen laihduttaminen ei toimi, koska se ei kasvata energiaa polttavaa lihasmassaa.

4. Et syö omega-3-rasvahappoja

Kehosi tarvitsee rasvaa – erityisesti tyydyttymättömiä rasvahappoja ja omega-3-rasvahappoja. Kun syöt riittävästi hyviä rasvoja, varmistat että solusi eivät varastoi soluseinämiinsä juuri sitä rasvaa josta pyrit eroon.

5. Tissuttelet usein

Alkoholin ongelma ei piile pelkästään sen energiapitoisuudessa, vaan myös siinä että keho käsittelee sitä rasvaan nähden ensisijaisena energialähteenä. Kroppa käyttää siis jokaisen alkoholitipan ennen rasvan polttamista.

6. Hotkit ruokasi

Kylläisyyshormonilla kestää 20 minuuttia erittyä verenkiertoon ja kulkeutua aivoihin asti. Viritä puhelimesi hälyttämään 20 minuutin päästä ruokailun aloittamisesta ja pyri käyttämään ainakin sen verran jokaisen pääaterian syömiseen. Näin tulet syöneeksi vähemmän kuin jos hotkisit ruoat nopeaan tahtiin.

 

 

Katso myös:

Lisää ruokaan ja painonhallintaan liittyviä juttuja

 

 

Lähde: Daily Mail

Kommentit

kommenttia