Mitä ruokaa voit nauttia aamiaisella, välipalalla, lounaalla ja päivällisellä, niin suolaisena kuin makeanakin? Kananmunat ovat monella tapaa mahtava ruoka, vai tuleeko mieleen toista proteiininlähdettä, joka toimii yhtä monipuolisesti?

Kananmunat ovat edullisia ja niistä saa helposti loihdittua lämpimän täyttävän aterian, joka on proteiinipitoinen ja vähäkalorinen. Tiesitkö, että opiskelijat ovat korvanneet tonnikalan ja makaronin kananmunilla? Alle kahdella eurolla saa kymmenen munan munakkaan!

 

Alla on vaihtoehtoja, miten voit hyödyntää kananmunaa päivän aikana osana terveellistä ruokavaliota.

 

1.   Aamupala

Aamupala on painonpudotuksen kannalta yksi päivän tärkeimmistä aterioista. Proteiinit sulavat hitaasti ja pitävät nälän pidempään poissa.

Kananmunan valkuaisesta valmistettu heti juotava Laitilan Proegg Protein Smoothie sopii kiireisenkin aamuun. Sekoita omena-vaniljan makuista smoothieta kaurahiutaleisiin ja nauti heti. Saat laadukasta proteiinia ja kuituja samalla kertaa.

 

2.   Välipala

Mustikat kuuluvat lähes jokaisen suomalaisen ruokavalioon niiden hyvien terveysvaikutusten ja maun vuoksi. Mustikan syöminen töissä on kuitenkin haastavaa, koska mustikka värjää hampaat ja ikenet sinisiksi. Vai miltä tuntuisi esiintyä tärkeässä palaverissa suu mustikassa?

Mustikkaa voit nauttia huoletta mustikka-mustaherukan makuisen Laitilan Proegg Protein Smoothie muodossa. Smoothie on myös oiva tarjottava palavereihin ainaisen kahvin ja leivän tilalle. Tuote on gluteeniton ja maidoton, joten osallistujien allergioistakaan ei tarvitse välittää. Tarjoile smoothiet vaikka coolerissa jäiden kera!

Smoothieita ja muita kananmunatuotteita voi tilata kätevästi työpaikalle tai kotiin Laitilan Kanatarhan verkkokaupasta.

 

3. Lounas

Liian hiilihydraatin nauttiminen lounaalla väsyttää ja lopputyöpäivänä on vaikea pysyä vireänä. Proteiinin nauttiminen lounaalla kannattaa ja jos työpaikaltasi löytyy mikro, voit kokeilla valmistaa valkuaismunakkaan. Laitilan Proegg Valkuainen on rasvattomuutensa, kolesterolittomuutensa ja helppoutensa ansiosta monen laihduttajan suosiossa.

Valkuaismunakas

  • Asettele syvän lautasen pohjalle kinkun siivuja ja valitsemiasi kasviksia.
  • Kaada päälle Laitilan Proegg Valkuaista noin 2 dl.
  • Mausta munakas vielä siivulla juustoa.
  • Laita pariksi minuutiksi mikroon ja voilà – saat hetkessä täyttävän valkuaismunakkaan, joka varmistaa vireyden loppupäiväksi.

 

4.   Välipala

Iltapäivä on usein kiireistä aikaa omien tai lasten harrastusten vuoksi ja siksi olisikin hyvä löytää helppo ja nopea välipala, jonka voi tarvittaessa nauttia matkallakin.

Kananmuna on ainutlaatuinen yhdistelmä eri vitamiineja. Pieneen, soikeaan ja kovakuoriseen vitamiinipommiin mahtuukin kaikkia muita vitamiineja paitsi C-vitamiini. Erityisen merkittävä se on B-12- ja D-vitamiinin lähteenä. Missään muussa elintarvikkeessa ei ole todettu olevan yhtä paljon koliinia, jolla on merkittävä rooli mm. useissa aineenvaihdunnan reaktioissa. Koliinia esiintyy myös runsaasti äidinmaidossa.

Laitilan Kanatarhan keitetyt kananmunat on helppo ottaa matkalle mukaan. Kananmunan proteiini pitää kylläisenä pitkään ja keltuaisesta saat aimo annoksen vitamiineja.

 

5.   Päivällinen

Treenien jälkeen on hyvä nauttia sekä proteiineja että hiilihydraatteja, jotta elimistö palautuu rasituksesta. Kokeile valmistaa esimerkiksi kuorrutettua lohta ja tarjoa kylkeen haluamaasi hiilihydraattia, esimerkiksi kasviksia.

Kuorrutettu lohi

  • Mausta lohen palat (noin 1kg) suolalla ja pippurilla.
  • Nosta uunivuokaan ja kaada päälle 2 dl ruokakermaa.
  • Vaahdota 1dl Laitilan Proegg Valkuaista ja mausta se tillillä ja chilijauheella.
  • Lisää valkuaisvaahtoon noin 3 dl juustoraastetta.
  • Peitä lohen palat kuorrutteella.
  • Kypsennä lohta uunissa 200 asteen lämmössä noin 15 minuuttia kunnes lohi on kypsää.

 

6.   Iltapala

Iltapala on hyvä pitää kevyenä ja tärkeää on nauttia laadukkaita proteiineja, jotka imeytyvät hitaasti ja auttavat nukkumaan yön hyvin. Valmista suuren suosion Jenkeissä saavuttanutta valkuaispuuroa.

Valkuaispuuro

Valmista tavallinen kaurapuuro mikrossa, mutta lisää puolivälissä kypsennystä sekaan Laitilan Proegg Valkuaista. Valkuainen on pastöroitua ja sen koostumus juoksevaa, joten se sekoittuu haarukan avulla puuron sekaan hyvin. Pidä vielä pari minuuttia mikrossa, kunnes valkuainen on hyytynyt.

Tiesitkö, että kananmunan proteiini sisältää kaikkia elimistölle välttämättömiä aminohappoja? Sen aminohappokoostumus on hyvin lähellä äidinmaidon aminohapporakennetta, mikä tekee siitä ravitsemuksellisesti ihmiselle erittäin hyvin sopivan.

 

Lisää hyviä reseptejä löydät Laitilan Kanatarhan Hyvinvointiblogista. Seuraa myös Laitilan Kanatarhaa Facebookissa.

 

Yhteistyössä: Munax Oy

Kommentit

kommenttia