Tietyt vihannekset ovat terveellisimpiä kypsennettyinä.

Olet varmasti joskus kuullut, että vihannekset ovat raakana terveellisempiä. Tämä pitää paikkansa, mutta ei kuitenkaan aivan kaikkien vihannesten kohdalla.

Alta voit katsoa 5 vihannesta, jotka ovat kypsennettyinä terveellisempiä kuin raakoina.

1. Porkkanat

Porkkanan keittäminen tai kypsentäminen auttaa kehoasi imemään suuremman määrän betakaroteenia itseensä. Keho muuttaa betakaroteenin A-vitamiiniksi, joka edistää muun muassa näön pysymistä normaalina.

2. Tomaatit

Tomaatti sisältää runsaasti lykopeenia, jota kehosi pystyy paremmin imemään, kun vihannes on kypsennetty. Lykopeeni on antioksidantti, joka ehkäisee muun muassa syöpää, sydän-ja verisuonitauteja sekä muistin heikkenemistä.

3. Pinaatti

Pinaatin kypsentäminen ei vähennä sen foolihappoja, jotka ovat välttämättömiä muun muassa punasolumuodostukselle. Pinaatin keittäminen on siis viisasta, sillä ne kutistuvat ja syöt helpommin suuremman määrän kerralla.

4. Parsa

Keho kykenee imemään itseensä tehokkaammin kaikki parsan vitaamiinit, kun se on kypsennetty.

5. Kurpitsa

Harva syö raakaa kurpitsaa, mikä on itse asiassa hyvä asia. Kurpitsa sisältää porkkanan tavoin runsaasti betakaroteenia, joka imeytyy kehoosi paremmin kypsennettynä.

Lähde: prevention.com

Kommentit

kommenttia