Tietyt välipalat ovat imagoltaan terveellisiä, mutta käytännössä ne eivät kuitenkaan ole mitään terveysruokaa.

Tässä viisi tällaista mukaterveellistä välipalaa.

5 ”terveellistä” välipalaa, jotka eivät oikeasti ole terveellisiä:

1. Valmissalaatit

Salaatti on hyvä välipalavaihtoehto, mutta kaikki valmissalaatit eivät sitä ole. Monet valmissalaatit ovat huijausta siinä mielessä, että ne koostuvat pääosin erittäin vähän ravinteita sisältävistä salaatinlehdistä. Monissa valmissalaateissa on myös runsaasti kaloreita sisältävää, heikkolaatuista majoneesikastiketta. Laihduttajien on hyvä kiinnittää myös huomiota salaatin hiilihydraattipitoisuuteen, joka on pastapohjaisten salaattien kohdalla suuri.

Katso täältä terveellisempiä salaatti-ideoita

2. Energiapatukat

Onko tapanasi skipata aamiainen ja korvata se jonkinlaisella energiapatukalla? Ei ehkä kannattaisi, koska energiapatukat ovat yleensä täynnä epäterveellisiä rasvoja ja sokeria – ne eivät useinkaan ole tavallisia suklaapatukoita kummempia.

Korvaa energiapatukat ennemmin pähkinöillä ja hedelmillä, tai valmista patukoita itse – katso täältä ohjeita.

3. Mikropopcorn

Popcorn on saanut lähestulkoon terveysruoan maineen viimeaikoina, koska niiden on havaittu sisältävän terveyttä edistäviä polyfenoleita. Kaikki popcornit eivät kuitenkaan ole terveysvaikutuksiltaan edullisia. Monissa mikropopcorneissa on pinnassa epäterveellinen rasva- ja juustokuorrute, josta poppareiden pintaan imeytyy erittäin epäterveellisiä transrasvoja.

Katso täältä miten valmistat itse terveellisempiä poppareita.

4. Kaikki sipsit – myös vihanneslastut

Kaikki uppopaistetut sipsit – oli kyse sitten perunasta tai bataatista – ovat epäterveellisiä. Tämä johtuu siitä että uppopaistetut lastut ovat erittäin energiapitoisia ja koostuvat pääosin rasvasta. Jos lastut on paistettu monityydyttymättömässä rasvassa, ne sisältävät todennäköisesti myös erittäin epäterveellisiä transrasvoja.

Katso myös: Lehtikaalisipsiohjeita

5. Jäätee

Jääteet ovat imagoltaan muita virvoitusjuomia terveellisempiä, mutta käytännössä niissä on yleensä yhtä paljon sokeria kuin tunnetuimmissa sihijuomissa.

Katso täältä miten valmistat itse terveellisempää jääteetä.

 

 

terveysnappi

 

 

Lähde: Health24

Kommentit

kommenttia