Alkoholi ja kuntoilu eivät sovi yhteen.

Nämä viisi asiaa tapahtuvat kehollesi kun treenaat kostean illan jälkeen.

5 tapaa, jolla alkoholi vaikuttaa kehoon lihastreenin jälkeen:

1. Lihasten kasvu heikkenee

Tutkimusten mukaan alkoholi heikentää proteiinisynteesiä eli lihasmassan kasvua treenin jälkeen. Myös kasvuhormonin erittyminen hidastuu, mikä myös osaltaan hidastaa lihasten kasvua.

2. Palautuminen treenistä on hitaampaa

Jos pumppaat rautaa pienessä maistissa tai krapulassa, palautuminen kestää pidempään. Myös lihaskivut voivat olla kovemmat treenin jälkeen.

3. Rasva palaa hitaammin – tai voi jopa lisääntyä

Keho polttaa energiatarpeisiinsa hiilihydraatit ja alkoholin ennen rasvaa, joten alkoholin hörppiminen hidastaa rasvan sulamista. Alkoholissa on paljon kaloreita, joten kaljamahan muodostuminen on myös mahdollista – treeneistä huolimatta.

4. Alkoholi kuivattaa

Alkoholi on diureetti, eli se stimuloi virtsan eritystä. Tämän vuoksi alkoholi ei ole paras valinta treenin jälkeiseen nesteytykseen – kuten ei muuten myöskään kahvi, joka sekin on diureetti.

5. Huonontaa unen laatua

Riittävä unensaanti on tärkeää palautumisen ja lihasten kasvamisen kannalta. Alkoholi heikentää unenlaatua, joten sitä ei tästäkään syystä voi suositella treenien jälkeiseksi palautusjuomaksi.

 

Katso myös:

Lisää ruokaan ja terveyteen liittyviä juttuja

Lähde: Iltalehti / Men’s Health

 

Kommentit

kommenttia