Nykyään kaikki jo tietävät, että limsa ja karkit aiheuttavat reikiä. Jotkin ruoat ovat kuitenkin hieman salakavalampia purukaluston tuhoajia. Tässä viisi ruokaa, joiden vaikutus hampaidesi terveyteen on suurempi kuin ehkä arvaat.

 

1. Sitrushedelmät

  • Mm. sitruuna, appelsiini ja greippi voivat runsaasti syötyinä pehmentää ja vahingoittaa hampaiden ulointa kerrosta, kiillettä. Vaikutus on sama sitrusmehuissa. Hammaskiille ei kasva takaisin, joten sen vahingoittumista kannattaa välttää viimeiseen asti. Voit ehkäistä happamien hedelmien vaikutusta hampaisiisi juomalla lasillisen vettä heti hedelmän syömisen tai mehun juomisen päälle. Älä myöskään harjaa hampaitasi heti sitrushedelmien nauttimisen jälkeen – harjaaminen voi aiheuttaa pehmenneeseen hammaskiilteeseen vaurioita.

 

2. Mantelit

  • Mantelit ovat huipputerveellisiä, mutta ne voivat vahingoittaa hampaitasi. Mantelin rakenne on sellainen, että purressa se muodostaa helposti kiilamaisen muodon, joka voi aiheuttaa jopa hampaan lohkeamisen. Mantelit kannattaakin syödä valmiiksi pilkottuina lastuina.

 

3. Suolakurkut

  • Suolakurkut sisältävät paljon kahta hampaille haitallista ainetta: hapanta etikkaa ja sokeria. Voit neutraloida etikan ja sokerin vaikutusta hampaisiisi syömällä suolakurkkujen kanssa juustoa. Juusto on pH-arvoltaan neutraalia, ja se sisältää luustolle tärkeää kalsiumia.

 

4. Kuivatut hedelmät

  • Kuivatut hedelmät ovat myös kahdella tapaa haitallisia hampaillesi: Ne ovat erittäin sokeripitoisia ja niillä on tapana tarttua hampaidesi pinnalle ja väleihin pitkäksi aikaa. Voit ehkäistä esimerkiksi rusinoiden haittavaikutuksia hampaillesi juomalla vettä ja pesemällä hampaasi noin 20 minuuttia vedenjuomisen jälkeen.

 

5. Kahvi

  • Ovatko hampaasi kellastuneet kahvinjuonnista? Jos näin on, kahvi saattaa aiheuttaa hallaa myös hampaidesi terveydelle. Hammaskiilteeseen kertynyt kahvi vetää puoleensa myös plakkia, mikä puolestaan altistaa hampaasi reikiintymiselle. Voit ehkäistä kahvin aiheuttamia haittoja hampaillesi käyttämällä vähemmän sokeria ja lisäämällä hieman maitoa kahviisi. Maito neutraloi kahvin luontaista happamuutta.

 

 

Katso myös: Lisää ruokaan ja terveyteen liittyviä juttuja

Lähde: Womens Health Magazine

Kommentit

kommenttia