Noudata lääkärien esimerkkiä ja ota nämä ruoat osaksi ruokavaliotasi.

 

1. Kreikkalainen jogurtti

  • Kreikkalaisessa jogurtissa yhdistyvät terveellisellä tavalla maittavuus ja proteiinipitoisuus. Kreikkalainen jogurtti myös ruokkii (hyviä) bakteerikantoja suolistossasi, se on siis ns. probiootti.

 

2. Kikherneet

  • Kikherneet ovat erinomainen proteiinikorvike lihalle. Ihmiskunta on syönyt kikherneitä ammoisista ajoista lähtien, ja ne sopivat mitä moninaisimpiin ruokiin ja salaatteihin.

 

3. Tummanvihreät, lehtevät vihannekset

  • Pinaatti, rucola ja muut tummanvihreät salaatit ovat monella tapaa erinomaisia: Niissä on vähän kaloreita, mutta paljon kuitua ja hivenaineita. Ne sopivat lisukkeeksi lähes mihin vain.

 

4. Kananmunat

  • Kananmunat ovat täynnä korkealaatuista proteiinia, tryptofaania. Päivän kaloritarve kannattaa hankkia laadukkaina proteiineina, koska elimistö joutuu tekemään työtä niiden polttamiseksi – näin paino ei pääse nousemaan. Kananmunat eivät myöskään ole kolesterolin kannalta niin huonoja kuin niiden maine antaa ymmärtää, ne eivät nimittäin nosta huonon LDL-kolesterolin määrää veressä.

 

5. Avokadot

  • Avokadoissa on runsaasti B6-, C- ja K-vitamiinia ja terveellistä, kertatyydyttymätöntä rasvaa. Avokadon rasva auttaa pitämään olon täytenä pitkään ja ylläpitää suoliston terveyttä.

 

 

Katso myös: Lisää ruokaan ja terveyteen liittyviä juttuja

Lähde: Huffington Post

Kommentit

kommenttia