Proteiinit talteen – syö näitä!

Kananmuna on saanut viimeaikoina paljon suitsutusta osakseen, kun tiedeyhteisö on kääntänyt kelkkansa: Kananmunan kolesteroli ei sittenkään ole niin pahasta kuin aiemmin on ajateltu. Kananmuna onkin varsin terveellinen proteiinipommi, jolla moni aloittaa aamunsa.

Kananmuna kuitenkaan ole ainoa – eikä edes paras – proteiininlähde. Tässä viisi ruokaa, joiden proteiinipitoisuus päihittää jopa kuningas kananmunan.

1. Spirulina

Tämä mikroskooppinen levä on merien vastine kananmunalle: Se sisältää kunnioitettavat neljä grammaa proteiinia per ruokalusikallinen! Katso täältä spirulina-inspiraatiota.

2. Paahdetut soijapavut

Jo reilussa puolessa desissä soijapapuja on hulppeat 15 grammaa proteiinia sekä kuitua ja kaliumia. Paahdetut soijapavut ovat terveellistä snacksia sekoitettuina vaikkapa pähkinöiden joukkoon. Katso täältä myös muita proteiinipitoisia soijaherkkuja.

3. Kreikkalainen jogurtti

Kreikkalainen jogurtti on tehokas proteiinipakkaus, joka pitää pitkään myös nälän loitolla. Sadasta grammasta kreikkalaista jogurttia saat kymmenisen grammaa proteiinia hyvässä ja helposti imeytyvässä muodossa. Ripottele jogurtin päälle pähkinöitä ja tilkka hunajaa niin sinulla on terveellinen ja maukas välipala!

Katso täältä lisää jogurtti-inspiraatiota. 

4. Juustot

Juusto on erinomainen proteiininlähde: Esimerkiksi edam-juuston proteiinipitoisuus on jopa 27 % sen painosta. Lisäksi juustoista saat luustolle tärkeää kalsiumia.

Katso täältä juustoisia herkkuja – äläkä unohda myöskään fonduemahdollisuuksia!

5. Kurpitsansiemenet

Kurpitsansiemenet ovat erinomainen magnesiumin- ja kuidunlähde, mutta proteiiniakin niissä on vaikka muille jakaa:

Katso täältä kurpitsansiemenherkkuja.

 

Katso myös:

Lisää ruokaan ja terveyteen liittyviä juttuja 

Lähde: Womens Health

Kommentit

kommenttia