Kalium on tärkeä hivenaine, jolla on iso rooli mm. lihasten ja hermoston toiminnassa sekä sydämen terveyden ylläpitämisessä.

Jollet saa riittävästi kaliumia joka päivä – 4 700 mg – niin alat jossain vaiheessa kärsiä väsymyksestä, krampeista ja jopa sydänoireista. Pidä siis huoli riittävästä kaliumin saannista!

Näistä saat kaliumia, banaanien lisäksi:

Bataatti

Bataatti maistuu hyvin lisukkeena aterialla kuin aterialla, ja se sopii grillattavaksi erinomaisesti. Yhdessä bataatissa on 540 mg kaliumia.

Avokado

Tarjoa myös aitoa guacamoledippiä aterialisukkeena! Avokadossa on 490 mg kaliumia.

Valkoiset pavut

Yhdessä desilitrassa valkoisia papuja on noin 500 mg kaliumia. Valkoisista pavuista saat myös oivan lisukkeen, kun sekoitat joukkoon vaikkapa vähän chiliä ja oliiviöljyä.

Jogurtti

Kreikkalaistyyppinen, miedosti makeutettu jogurtti on hyvä kaliumin lähde. Parin desin purkista saat noin 500 mg kaliumia.

Pinaatti

Kippari-Kalle ei turhaan syönyt lempiherkkuaan joka käänteessä – pinaatissa on nimittäin yli 400 mg kaliumia desilitrassa!

 

Lähde: Women’s Health

Katso myös:

Lisää terveys-aiheisia ruokajuttuja

Kommentit

kommenttia