Kalium on tärkeä hivenaine, jolla on iso rooli mm. lihasten ja hermoston toiminnassa sekä sydämen terveyden ylläpitämisessä.

Jollet saa riittävästi kaliumia joka päivä – 4 700 mg – niin alat jossain vaiheessa kärsiä väsymyksestä, krampeista ja jopa sydänoireista. Pidä siis huoli riittävästä kaliumin saannista!

Näistä saat kaliumia, banaanien lisäksi:

Bataatti

  • Bataatti maistuu hyvin lisukkeena aterialla kuin aterialla, ja se sopii grillattavaksi erinomaisesti. Yhdessä bataatissa on 540 mg kaliumia.

Avokado

  • Tarjoa myös aitoa guacamoledippiä aterialisukkeena! Avokadossa on 490 mg kaliumia.

Valkoiset pavut

  • Yhdessä desilitrassa valkoisia papuja on noin 500 mg kaliumia. Valkoisista pavuista saat myös oivan lisukkeen, kun sekoitat joukkoon vaikkapa vähän chiliä ja oliiviöljyä.

Jogurtti

  • Kreikkalaistyyppinen, miedosti makeutettu jogurtti on hyvä kaliumin lähde. Parin desin purkista saat noin 500 mg kaliumia.

Pinaatti

  • Kippari-Kalle ei turhaan syönyt lempiherkkuaan joka käänteessä – pinaatissa on nimittäin yli 400 mg kaliumia desilitrassa!

 

Lähde: Women’s Health

Katso myös:

Kommentit

kommenttia