Joskus voi hyvällä omallatunnolla herkutella kaloripitoisemmillakin mättöruoilla ja jälkkäreillä. Tällöin ei kuitenkaan kannata huijata itseään tekosyillä, joista viisi yleistä versiota alla. Tunnustatko langenneesi näihin?

 

1. ”Sehän on vain hedelmää”

  • Kuivattua hedelmää sisältävät myslipatukat, murot ym. ovat todellisia sokeripommeja. Hedelmäsokeri on kuivatussa hedelmässä erityisen tiiviissä muodossa.

 

2. ”Voin syödä tämän munkin nyt ja jättää päivällisen väliin”

  • Aterian väliinjättäminen lisää riskiä sortua ahmimaan entistä enemmän epäterveellisiä välipaloja. Pidä ateriarytmisi normaalina ja salli itsellesi silloin tällöin herkkuhetki.

 

3. ”Vitamiinipillerit pitävät minut terveenä”

  • Erään tutkimuksen mukaan ihmiset jotka syövät vitamiinipillereitä, käyvät muita useammin buffet-ravintoloissa. Vitamiinipillereillä ei voi korvata muita terveellisen ruokavalion osa-alueita.

 

4. ”Sorruin jo jäätelöön, joten antaa mennä vaan loppupäiväkin herkuttelun merkeissä”

  • Yksi herkutteluhetki ei pilaa loppupäivää. Voit korvata herkut kevyemmillä ateroilla myöhemmin päivällä.

 

5. ”Viikonloppuisin voi ottaa rennommin”

  • Jos annat itsellesi luvan herkuttella rajattomasti viikonloppuisin, se tarkoittaa että neljäsosa viikosta kuluu herkutellen! Pidä siis mieluummin järki kädessä viikonloppuisin ja herkuttele estottomammin vaikka juhlissa ja muissa harvinaisemmissa tilaisuuksissa.

 

 

Katso myös: Lisää laihdutus– ja terveysjuttuja

Lähde: Iltalehti

Kuva: Purple Sherbet Photography

Kommentit

kommenttia