Sokeria saa muodossa tai toisessa lähes kaikesta ruoasta.

Tässä viisi tapaa vähentää sokeria sieltä mistä sitä saat helpoiten ja tehokkaimmin vähennettyä.

1. Kiinnitä huomiosi piilosokeriin

Monissa jogurteissa, muroissa, mysleissä ja valmisruoissa on yllättävän paljon piilosokeria. Helpoin tapa eliminoida piilosokeri ruokavaliostasi on välttää edellämainittuja ruokia. Jogurtti kannattaa ostaa miedosti makeutettuna – esimerkiksi kreikkalaistyyppisenä – ja makeuttaa sitten itse vaikkapa ripauksella hunajaa.

2. Syö hedelmiä kohtuudella

Hedelmien terveellisyyttä on rummutettu paljon – ehkä hieman liikaakin. Monet hedelmät ovat nimittäin todellisia sokeripommeja, eikä niiden sisältämä fruktoosi ole sen terveellisempää kuin muunkaanlaiset sokerit. Hedelmiä kannattaa syödä, mutta kohtuudella. Kuivattuja hedelmiä kannattaa välttää, koska niissä on painoa kohden erittäin paljon sokeria.

3. Jätä alkoholi

Jotkut väittävät inhoavansa kaikkea makeaa, mutta särpivät sitten baarissa makeita drinkkejä ja lonkeroita. Alkoholi on itsessään myös erittäin energiapitoista. Katso täältä lisää tietoa alkoholin vaikutuksesta terveyteen.

4. Katso aina tuoteseloste

Tuoteselosteessa raaka-aineet luetellaan aina eniten käytetystä raaka-aineesta vähiten käytettyyn. Mitä nopeammin sokeri tulee vastaan tuoteselosteessa, sitä enemmän sitä on käytetty. Katso myös missä muodossa sokeri tuotteessa on.

5. Ole armollinen itsellesi

Sokeripitoisistakaan herkuista ei tarvitse kokonaan kieltäytyä, eikä silloin tällöin tapahtuvista repsahduksista kannata tuntea huonoa omaatuntoa. Kannattaa omaksua 80-20 -ajattelumalli – lue lisää täältä.

 

Katso myös:
Lisää asiaa sokerista
Lisää ruokaan ja terveyteen liittyviä juttuja

Lähde: Iltalehti / Guardian

Kommentit

kommenttia