Rasvamyyttejä murrettiin. Tiesitkö näitä?

Tässä tulevat neljä yleistä harhaluuloa rasvasta ja totuudet niiden takana:

1. ”Rasva lihottaa”

Rasvassa on kaksinkertaisesti kaloreita hiilihydraattiin ja proteiiniin verrattuna. Ei siis ihme että moni uskoo rasvan syömisen lihottavan.

Totuus on kuitenkin se, että ihmiskeho tarvitsee rasvaa toimiakseen. Rasva ei myöskään itsessään lihota, vaan ratkaisevaa on syötyjen ja kulutettujen kalorien erotus. Oleellisinta terveyden kannalta on rasvojen laatu: nestemäisiä kerta- ja monityydyttymättömiä rasvoja tulisi suosia kovien rasvojen sijaan. Tyydyttymättömiä rasvoja saa esimerkiksi kalasta ja pähkinöistä.

2. ”Kolesterolipitoiset ruoat tukkivat verisuonesi”

Monia kolesterolipitoisia ruokia – kuten kananmunia – on pitkään pidetty epäterveellisinä niiden runsaan kolesterolipitoisuutensa vuoksi. Nykytiedon valossa kananmunien kolesteroli ei kuitenkaan ole haitallista – pikemminkin päinvastoin: Kananmunien kohtuukäytön on todettu nostavan veressäolevan hyvän HDL-kolesterolin määrää.

Katso täältä kananmunaherkkuja!

3. ”Tyydyttynyt rasva aiheuttaa verisuonitauteja”

Tuoreiden tutkimusten mukaan tyydyttynyt rasvakaan ei juurikaan nosta huonon LDL-kolesterolin määrää verenkierrossa. Tyydyttyneen rasvan on kyllä todettu suurentavan pieniä LDL-kolesterolipartikkeleita verenkierrossa, mutta tällä muutoksella ei ole todettu terveydelle haitallisia vaikutuksia. Itse asiassa sen on todettu jopa hieman pienentävän riskiä sairastua verisuonitauteihin.

Kaikesta huolimatta terveellisimpiä rasvoja ovat kuitenkin tyydyttymättömät rasvat (ks. kohta 1).

4. ”Margariini on terveellisempi rasvavalinta kuin voi”

Eräiden tutkimusten mukaan margariinit ovat itseasiassa sydänterveydelle haitallisempia kuin voi. Margariini on prosessoitua rasvaa, jossa on etenkin menneinä vuosina ollut myös runsaasti erittäin haitallisia transrasvoja. Nykyään transrasvojen määrä margariinissa on minimaalinen, mutta edelleen margariinit ovat hyvin pitkälle prosessoituja, teollisia rasvoja. Voi on luonnollinen ja nykytiedon valossa varsin terveellinen valinta – kohtuudella käytettynä.

 

 

Katso myös:

Lisää ruokaan ja terveyteen liittyviä juttuja

 

 

Lähde: Authority Nutrition

Kommentit

kommenttia